Obydwie prezentacje dokonań Wassily'ego Kandinsky’ego (1866–1944), który większość życia spędził w Niemczech i we Francji mają w tytule „kosmos“, wskazując na jego zainteresowania kosmosem i wszechświatem.
Kandinsky w Berlinie i Błękitny jeździec z Monachium
Płaszczyzna, kropka, kreska – te elementy były podstawą rewolucyjnej w historii sztuki formy malarstwa Kandinsky‘ego. Opisał później swą teorię w książce „Punkt i linia a płaszczyzna“ (1926): „Kropka to element pierwotny zapładniający pustą powierzchnię. Linia pozioma to baza: zimna i czarna, pionowa: biała i ciepła“. Przypisywał też poszczególnym kolorom konkretne formy – na przykład niebieski miał znaczyć koło, czerwony – kwadrat, a żółty – trójkąt. W praktyce stosował swoje radykalne zasady już od 1910 roku, malując dynamiczny obraz zatytułowany „Pierwsza akwarela abstrakcyjna“.
Czytaj więcej
W 20. rocznicę śmierci Zdzisława Beksińskiego Muzeum Narodowe we Wrocławiu przypomina w Pawilonie...
W tym samym czasie poznał w Monachium niemieckiego malarza ekspresjonistę Franza Marca, z którym stworzył luźno ze sobą związaną grupę artystów Der Blaue Reiter (Błękitny Jeździec). Należeli do niej August Macke, Alexej von Jawlensky, Gabriele Münter, Paul Klee, Alfred Kubin i Heinrich Campendonk. Łączyło ich poszukiwanie nowych form wypowiedzi i przede wszystkim duchowość. „O duchowości w sztuce“ pisał Kandinsky już w swojej pierwszej książce w 1912 r.
Istniejące zaledwie kilka lat – do pierwszej wojny światowej – nieformalne stowarzyszenie było odpowiedzią na konserwatywną sztukę propagowaną wówczas przez monachijskie stowarzyszenie malarzy NKVM. Oprócz kilku wspólnych wystaw artyści Błękitnego Jeźdźca redagowali almanach „Der Blaue Reiter“, przedstawiając dzieła współczesnych im Matisse’a czy Rousseau, Sonii i Roberta Delaunayów, obok fascynacji sztuką i kulturą Japonii czy religijną sztuką ludową.