Reklama

Urodzinowa wystawa Edwarda Dwurnika

Najnowsza wystawa w siedzibie Fundacji Edwarda Dwurnika w Warszawie przywołuje jego obrazy z lat 70. i 80. z cykli: „Chwila”, „Sportowcy”, „Podróże autostopem” i „Robotnicy”, filmy dokumentalne oraz fotorelacje Teresy Gierzyńskiej z ich planów.

Publikacja: 13.04.2025 20:19

Edward Dwurnik „Przystanek” (1974)

Edward Dwurnik „Przystanek” (1974)

Foto: Monika Kuc

Wystawa prezentowana jest w domu-pracowni na Sadybie, gdzie artysta tworzył. Przypomina, że 19 kwietnia przypada 82. rocznica jego urodzin.

Jedną z wyjątkowych prac na niej jest wielkoformatowy obraz „Przystanek” z 1974 roku, który ostatnio publicznie prezentowany był na retrospektywie w Stuttgarcie w 1994 roku.

Na spotkaniu z mediami Pola Dwurnik – malarka, córka Teresy Gierzyńskiej i Edwarda Dwurnika – wyjaśniała, że scena na przystanku autobusowym jest metaforą egzystencji. Zebrani ludzie czekają, ale tak naprawdę nie wiadomo, na co czekają. Zastygli w dziwnej pustce, w przestrzeni, w której nie ma żadnej miejskiej zabudowy, tak charakterystycznej dla innych obrazów Dwurnika.

Pola Dwurnik oprowadza po wystawie

Pola Dwurnik oprowadza po wystawie

Foto: Monika Kuc

Nie ma między nimi żadnego kontaktu, ludzie zdają się zatrzymani w kadrze, jakby wyjęci ze swojej codziennej rzeczywistości. Może jest to taki moment o zmierzchu, kiedy nasuwają się pytania: kim jesteśmy, dokąd zmierzamy, co dalej, na czym polega sens ludzkiej egzystencji…

Reklama
Reklama

Filmy z udziałem artysty

Obraz ten pojawia się także we wszystkich trzech filmach dokumentalnych Andrzeja Szczygła, zrealizowanych wspólnie z artystą w latach 70. i 80., prezentowanych na obecnej wystawie. Dwa z nich: „Owoce ziemi” (1977) i „Polska Nike” (1987) w tamtym czasie trafiły na półkę, zatrzymane przez cenzurę.

„Owoce ziemi” mówią o przemocy i okrucieństwie w naturze (drastyczna scena świniobicia) i życiu społeczno-politycznym w czasach PRL-u. Jednocześnie film odwołuje się do tematów obrazów artysty – wrażliwego i uważnego obserwatora, który szukał środków wyrażających brutalizm życia. Tytuł filmu został zapożyczony od kilku wielkoformatowych obrazów Dwurnika, ukazujących z lotu ptaka uprawianą przez ludzi ziemię. Był realizowany w mazowieckiej wsi Głusk. Surowy pejzaż dopełniły inscenizowane sceny z udziałem mieszkańców Głuska i studentów warszawskiej ASP.

Z kolei film „Portret z natury” (1983) łączy obrazy Edwarda Dwurnika z napisaną i nagraną do niego balladą Marcina Pydy. Jest to metaforyczny portret polskiego społeczeństwa lat 80. z groteskową wizją miasta, w którym ludzie nie mogą być szczęśliwi.

Trzeci film „Polska Nike” (1987) również odnosi się do polskiej rzeczywistości, choć nakręcony został na indywidualnej wystawie Dwurnika w Van Abbemuseum w Eindhoven w Holandii. I ten dokument mówi nie tylko o sztuce, ale także o toczącej się walce przeciw opresyjnemu komunistycznemu systemowi, symbolizowanemu przez pomnikowe głowy, schodzące z obrazów artysty i spacerujące po galerii

Czytaj więcej

Koji Kamoji w Japonii

Ulubione tematy Dwurnika

A trzydzieści po raz pierwszy pokazywanych fotografii Teresy Gierzyńskiej z planów filmowych to reportersko-artystyczny zapis powstawania dokumentów. Przedstawiają ich twórców, występujących uczestników, obrazy Dwurnika, scenografię, rekwizyty i naturalne krajobrazy.

Reklama
Reklama

Edward Dwurnik (1943–2018) studiował malarstwo, grafikę i rzeźbę na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom w pracowni malarstwa prof. Eugeniusza Eibischa).

Jego dorobek liczy ponad 8 tys. obrazów, 14 tys. prac na papierze, 3,5 tys. grafik. Chętnie tworzył rozbudowane cykle malarskie. Najważniejsze serie jego prac to: „Podróże autostopem”, „Sportowcy” – karykaturalny i brutalny portret Polaków epoki PRL-u, „Robotnicy” – portret Polski walczącej z komunistyczną władzą, „Droga na Wschód”, upamiętniająca ofiary stalinizmu, „Od grudnia do czerwca” – pamięci ofiar stanu wojennego. W latach 90. powstały cykle „Niebieskie miasta” oraz „Diagonale”, kontynuujące „Podróże autostopem”, oraz zupełnie nowe: „Błękitne”, „Niech żyje wojna!” i „Wyliczanka”. Od 2000 roku do końca życia artysta pracował nad abstrakcyjnym cyklem „Dwudziestym piątym” i równolegle nad innymi tematami.

Wystawa „Edward Dwurnik: Portret z natury” (kuratorzy: Pola Dwurnik i Daniel Ożga) czynna jest do 17 maja w Fundacji Edwarda Dwurnika w Warszawie przy ul. Nałęczowskiej 25; wt.–czw. godz. 11–18; w soboty 26 kwietnia i 10 maja godz. 11–15. Pokazy filmów: 26 kwietnia oraz 10 i 17 maja.

Malarstwo
Podcast „Rzecz w tym”: Polska sztuka kiczem stoi
Malarstwo
„Sąd Ostateczny” Memlinga. Gdański wideofresk Lecha Majewskiego odkrywa go na nowo
Malarstwo
Dzieło Fridy Kahlo ze światowym rekordem sprzedaży. Inne dzieło w MSN w Warszawie
Malarstwo
Albrecht Dürer i Hans Holbein Młodszy na Wawelu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Malarstwo
Świat na krawędzi: Maskarady Wojtkiewicza i Ensora
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama