Jak pisze Strauss w przedmowie: jest to podręcznik mający przybliżyć czytelnikom kanon klasycznych dzieł filozofii politycznej, poprzez eseje będące ich komentarzami. Autorami ich jest sam Strauss oraz jego uczniowie, w tym również tak znani jak choćby autor głośnego „zamkniętego umysłu” Allan Bloom. Zakres historyczny obejmuje okres od Tukidydesa do Heideggera, a wśród wielkich filozofów omawiani są również ci mniej głośni jak Majmonides czy Alfarabi.
Strauss urodził się w 1899 w Hesji w Niemczech, w żydowskiej rodzinie. Podczas studiów w Niemczech miał możliwość kontaktów z największymi umysłami tamtych czasów: uczęszcza na wykłady Edmunda Husserla i Martina Heideggera, współpracuje z Franzem Rosenzweigiem. Spotykał takie późniejsze sławy jak Hannah Arendt, Walter Benjamin czy Gershom Scholem. Na stypendium w Paryżu poznał Aleksandra Kojeve’a, który okaże się trwałym filozoficznym oponentem, a jednocześnie intelektualnym partnerem Straussa.
Do Stanów Zjednoczonych, z którymi los łączy go już na zawsze, Strauss emigruje w1937. Aż do śmierci w 1973 roku będzie tam prawie cały swój czas, wykładając i prowadząc seminaria, wychowując kolejne pokolenia uczniów i tworząc w ten sposób własną szkołę. Za jej akt założycielski uznać można ten właśnie podręcznik.
Panoramy Intelektualnej USA nie sposób zrozumieć nie znając Straussa. To on jako pierwszy stworzył trwałą alternatywę dla dominującej absolutnie na amerykańskich uniwersytetach lewicy. Uformował silne, zdolne do obrony środowisko i wpływowy salon. Powszechnie przyjęte jest mniemanie, że za ruchem „neokonserwatystów” stoi właśnie ta szkoła, a poglądy Straussa stały się swoistym spiritus movens tej grupy. W skrajnych (co nie znaczy rzadkich) interpretacjach lewica oskarża Straussa o faszyzm i stworzenie mrocznej grupy kierującej spoza kulis polityką Stanów Zjednoczonych i odpowiedzialnej za jej agresywność, a w konsekwencji za całe zło tego świata. Sami straussiści do takich wpływów się nie przyznają.
[srodtytul]***[/srodtytul]