Spotify: Tysiąc procent więcej globalnych odtworzeń

Mateusz Smółka z portalu Spotify mówi o programie Radar, promującym również polskich młodych artystów w na świecie

Aktualizacja: 16.06.2021 09:07 Publikacja: 16.06.2021 09:03

Spotify: Tysiąc procent więcej globalnych odtworzeń

Foto: materiały prasowe

Czy Spotify ma siłę, by wylansować polskiego artystę w globalnej skali, co nie udało się do tej pory żadnemu tradycyjnemu koncernowi?

Od momentu uruchomienia programu Radar w marcu 2O20 roku, platforma Spotify udzieliła wsparcia ponad trzystu artystom z całego świata. Doskonałym przykładem jest między innymi Kid LAROI australijski piosenkarz i autor tekstów, którego grono słuchaczy urosło od października ur. kiedy pojawił się w programie Radar Us z 13 tysięcy do prawie 1,5 miliona. Z kolei, miesięczna liczba słuchaczy panamskiego artysty Boza wzrosła o 929%, a jego singiel "Hecha Pa' Mi" został odtworzony 185 milionów razy na całym świecie. Co więcej, prawie 2 miliony użytkowników za pośrednictwem lokalnych playlist Radar odkryło belgijską artystkę Lous and the Yakuza, a Zoe Wees z Niemiec jest słuchana obecnie przez ponad 5 milionów słuchaczy każdego miesiąca.

Aktualnie słuchacze mają możliwość obcowania z bardziej zróżnicowaną grupą artystów niż kiedykolwiek wcześniej, gdyż żyjemy w świecie, w którym granice dla słuchaczy po prostu nie istnieją. Amerykanie mogą odtwarzać utwory K-Pop, podczas gdy ktoś w Niemczech słucha słucha Amapiano, wschodzącego afrykańskiego brzmienia w muzyce tanecznej. I chociaż wciąż jest wielu twórców i gatunków muzycznych do odkrycia, coraz więcej artystów dzięki swojej oryginalności zdobywa oddane grono fanów. My chcemy w tym pomóc, wspierając również młodych niezwykle utalentowanych twórców z Polski.

Jak działa program Radar?

Ma na celu wsparcie utalentowanych młodych twórców na wszystkich etapach ich kariery, pomagając w dotarciu do nowej publiczności i budowaniu kariery na platformie niezależnie od tego, w którym miejscu na świecie się znajdują. Program globalnie działa od ponad roku, a jego nowe, lokalne edycje są stale rozwijane.

Cieszymy się, że program RADAR, który pomógł artystom z całego świata poszerzyć bazę słuchaczy, ma premierę również w Polsce, gdzie do grona 306 obiecujących artystów z 25 rynków całego świata dołączą również polscy młodzi zdolni: Julia Pośnik, Szczyl, Zalia, P. Tropez, Dziwna Wiosna czy KIWI. Warto dodać również, że to dopiero początek, ponieważ już jesienią do programu Radar Polska dołączą kolejni artyści.

Jak dokonywana jest selekcja, jakich dotyczy gatunków?

Aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby każdego rynku, wybór artystów do programu dokonywany jest przez lokalną redakcję Spotify, która dobiera twórców opierając się zarówno na analizie danych, jak i charakterystyce lokalnej sceny muzycznej i popularności poszczególnych gatunków. Dzięki temu, jesteśmy w stanie wyselekcjonować grono artystów, w których mocno wierzymy i kolejno zaoferować im niezbędne narzędzia i wsparcie, by rozwijali karierę.

Szóstka wybranych przez nas artystów jest bardzo różnorodna, to reprezentacja świeżej, młodej, polskiej sceny muzycznej, pełnej różnych brzmień i gatunków. W tej grupie mamy trzy artystki, ponieważ  Spotify zwraca bardzo mocną uwagę na wsparcie kobiet w muzyce i wzmacnia swoje zaangażowanie w tym temacie. W naszej szóstce mamy również artystę niezależnego, którego odkrycie było możliwe dzięki narzędziom Spotify umożliwiającym twórcom zgłaszanie muzyki do naszej redakcji muzycznej.

Czy artyści mają specjalne kontrakty?

Jesteśmy dla twórców partnerami, wspieramy ich na bazie zarówno kontraktów zawartych z wytwórnią, jak również jako niezależnych artystów. Kolejno opracowujemy spersonalizowany plan działania, który najlepiej wesprze ich wizję rozwoju, ponieważ nie ma jednego, uniwersalnego przepisu na sukces. Współpraca, którą nawiązujemy opiera się na wzajemnym wsparciu i zaangażowaniu. W efekcie, jesteśmy w stanie zaproponować aspirującym twórcom najlepsze i najbardziej kreatywne rozwiązania oraz narzędzia, które pozwolą na zdobycie oddanego grona słuchaczy.

Co dokładnie program Radar oferuje artystom? W jaki sposób twórcy mogą liczyć na promocję?

Start programu Radar w Polsce wspieramy kampanią marketingową, w której biorą udział wszyscy wybrani artyści. Następnie przygotowaliśmy długoterminowe i zróżnicowane wsparcie na platformie Spotify a także na naszych social mediach. Będziemy promować playlistę Radar, ale także indywidualne wydawnictwa artystów wybranych do programu.

Jak ważny jest język wykonawców?

Naszym celem jest wyłonienie i wsparcie najbardziej ekscytujących, aspirujących talentów na polskiej scenie muzycznej. Język nie jest czynnikiem decydującym.

Zalia o programie Radar

Zalia, czyli Julia Zarzecka to dwudziestoletnia polska wokalistka, zafascynowana muzyką Soul/RnB. W jej piosenkach słychać wyraźne wpływy indie/lofi oraz jazzu. Artystka utożsamia się z takimi wokalistkami jak Mahalia, Ella Mai i Jorja Smith. Mieszka w Warszawie.

Na jakie dotarcie liczysz?

Nie nastawiam się na konkretne liczby. Zależy mi po prostu, żeby dotrzeć do osób, które nigdy wcześniej nie słyszały mojej muzyki, a są fanami gatunku i klimatu, który tworzę. Dzięki temu chciałabym też poszerzyć grono swoich bliskich fanów.

Czy w ślad za udziałem w programie pójdą również koncerty?

Taki jest plan! Chcę zacząć koncertować najszybciej jak to możliwe. Przez ostatnie półtora roku wyjątkowo brakowało mi sceny i energii, którą za sobą niesie, więc jak tylko nadarzy się okazja wystąpić już z własnym materiałem, to będę przeszczęśliwa!

Czy Spotify ma siłę, by wylansować polskiego artystę w globalnej skali, co nie udało się do tej pory żadnemu tradycyjnemu koncernowi?

Od momentu uruchomienia programu Radar w marcu 2O20 roku, platforma Spotify udzieliła wsparcia ponad trzystu artystom z całego świata. Doskonałym przykładem jest między innymi Kid LAROI australijski piosenkarz i autor tekstów, którego grono słuchaczy urosło od października ur. kiedy pojawił się w programie Radar Us z 13 tysięcy do prawie 1,5 miliona. Z kolei, miesięczna liczba słuchaczy panamskiego artysty Boza wzrosła o 929%, a jego singiel "Hecha Pa' Mi" został odtworzony 185 milionów razy na całym świecie. Co więcej, prawie 2 miliony użytkowników za pośrednictwem lokalnych playlist Radar odkryło belgijską artystkę Lous and the Yakuza, a Zoe Wees z Niemiec jest słuchana obecnie przez ponad 5 milionów słuchaczy każdego miesiąca.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Plenerowa wystawa rzeźb Pawła Orłowskiego w Ogrodach Królewskich na Wawelu
Kultura
Powrót strat wojennych do Muzeum Zamkowego w Malborku
Kultura
Decyzje Bartłomieja Sienkiewicza: dymisja i eurowybory
Kultura
Odnowiony Pałac Rzeczypospolitej zaprezentuje zbiory Biblioteki Narodowej
Kultura
60. Biennale Sztuki w Wenecji: Złoty Lew dla Australii
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO