W EXPO 2025, najważniejszym wydarzeniu kulturalno-gospodarczym na świecie, uczestniczy ponad 170 krajów i regionów. Prezentacje kulturalne odbywają się nie tylko w pawilonach narodowych. Projekt kulturalny przygotowany przez Instytut Adama Mickiewicza wychodzi w przestrzeń publiczną, poza teren EXPO 2025.
Półroczny program pod nazwą „Po!land ポ!ランド” nawiązuje do japońskiej onomatopei „Pol”, która wyraża moment olśnienia i pozytywnego zaskoczenia, jak również do pierwiastka – polonu, odkrytego przez Marię Skłodowską-Curie. Jest opowieścią o łączeniu kultur, przełamywaniu barier i o wzajemnej inspiracji. Został zaprezentowany w siedzibie Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie przez Olgę Wysocką, dyrektor IAM, i Martę Cienkowską, wiceminister kultury.
Od mody do Marii Skłodowskiej-Curie
Od 31 maja w domu towarowym Daimaru Shinsaibashi w Osace projektantka i artystka wizualna Joanna Hawrot zaprezentuje wystawę „Wearable Art – Unseen Threads”. Projekt na styku mody, sztuki i opowieści o współczesnej tożsamości, w którym połączy polską tradycję tkaniny artystycznej (nawiązując m.in. do twórczości Magdaleny Abakanowicz, Wojciecha Sadleya i Angeliki Markul) z japońską estetyką. Na spektakularną instalację rozpiętą na ośmiu piętrach złożą się modowe obiekty, artystyczne tkaniny i nowe media.
Performance Bożny Wydrowskiej inspirowany projektem Joanny Hawrot
W czerwcu w Osaka City Central Public Hall Yuriko Sasaoki, jedna z najciekawszych artystek młodego pokolenia, pokaże instalację „Polonia x Skłodowska-Curie’s Magic Lab — The Power of Migration” (14 czerwca – 5 lipca), przygotowaną we współpracy z polskimi twórcami – Danielem Koniuszem i Tomaszem Koszewnikiem. Projekt ten przedstawi inaczej Marię Skłodowską-Curie. Nie jako postać pomnikową, ale wielowymiarową: badaczkę, społeczniczkę, matkę, migrantkę.