Jacek Kaczmarski na jazzowo

Twórczość barda zabrzmiała dobitnie i oryginalnie w interpretacjach jazzmanów i jazzujących wokalistek

Publikacja: 14.12.2009 00:22

Jacek Kaczmarski na jazzowo

Foto: Fotorzepa, Marek Dusza m.d. Marek Dusza

Koncert w klubie Palladium zakończył [link=http://www.rp.pl/temat/377966.html]51. festiwal Jazz Jamboree [/link]solidarnościowym akcentem, jak przystało na rocznicę wprowadzenia stanu wojennego. O tym, że każdą piosenkę jazzmani potrafią zagrać na swoją nutę, wiemy doskonale, a przykładem jest choćby twórczość Niemena, Grechuty czy Wasowskiego i Przybory. Ale wziąć na warsztat repertuar Kaczmarskiego było wyzwaniem nie lada, bo ten wykonawca odcisnął na nim silne, indywidualne piętno. Zadania napisania nowych aranżacji podjęli się pianista Paweł Tomaszewski i wokalista Janusz Szrom.

Koncert rozpoczął się od instrumentalnej interpretacji legendarnych „Murów”, które zabrzmiały jak jazzowy standard. W piosence „Nasza klasa” doskonale znalazła się Maria Sadowska, a ekspresyjnym finałem zapadła mi głęboko w pamięć. Ciekawym pomysłem było rozpoczynanie niektórych utworów fragmentem oryginalnego wykonania. Dzięki temu można było się przekonać, jak wielkich zmian dokonali jazzmani.

[wyimek]Legendarne „Mury” w klubie Palladium zabrzmiały jak jazzowy standard [/wyimek]

Gdyby tylko odtworzyli oryginalne aranżacje, z pewnością nie byłoby tak ciekawie jak w piosence „Mucha w szklance lemoniady” zaśpiewanej przez Annę Serafińską natchnionym głosem o ciepłej barwie, z wyraźnym nostalgicznym przesłaniem. Mocnym punktem koncertu był wstrząsający „Sen Katarzyny II” właśnie w sugestywnym wykonaniu Serafińskiej. Natomiast „Przyśpiewka byle jaka o europejskości Polaka” została właściwie wykrzyczana na trzy głosy w hiphopowym stylu przez Sadowską, Serafińską i Szroma.

Ten sam tercet wykonał a cappella „Motywację”. To był znakomity pomysł, bo przekonał słuchaczy, jak mocno mogą zabrzmieć trzy zgrane jazzowe głosy. Czyżby nawiązali do tria Lambert Hendricks Ross?

Szrom i Sadowska już w duecie polemizowali ze sobą, wykorzystując słowa „Rozmowy”. Kulminacyjnym momentem koncertu miała być zapewne „Obława” zagrana w piekielnie szybkim tempie, ale Janusz Szrom, nieobeznany z trudnym tekstem, pogubił się i z trudem dobrnął do końca, za co gestem przeprosił publiczność. Szczęśliwie miał szanse zrehabilitować się poprawnym wykonaniem na bis. Może lepiej było zrezygnować z tej piosenki. Koncert zakończyło zbiorowe wykonanie „Murów”, mocne i wzniosłe, już nie tak bardzo odbiegające od oryginału Kaczmarskiego jak pozostałe utwory tego wieczoru.

Koncert w klubie Palladium zakończył [link=http://www.rp.pl/temat/377966.html]51. festiwal Jazz Jamboree [/link]solidarnościowym akcentem, jak przystało na rocznicę wprowadzenia stanu wojennego. O tym, że każdą piosenkę jazzmani potrafią zagrać na swoją nutę, wiemy doskonale, a przykładem jest choćby twórczość Niemena, Grechuty czy Wasowskiego i Przybory. Ale wziąć na warsztat repertuar Kaczmarskiego było wyzwaniem nie lada, bo ten wykonawca odcisnął na nim silne, indywidualne piętno. Zadania napisania nowych aranżacji podjęli się pianista Paweł Tomaszewski i wokalista Janusz Szrom.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"