Młody polski jazz w natarciu

Po sukcesie albumu „Audiofeeling” w Polsce pianista Paweł Kaczmarczyk wyrusza na podbój jazzowego świata z nową płytą „Complexity in Simplicity”.

Publikacja: 28.09.2009 18:00

Młody polski jazz w natarciu

Foto: ROL

Już została zauważona przez europejskich recenzentów, bo wydała ją niemiecka wytwórnia ACT Music obecna na większości znaczących rynków muzycznych i dbająca o promocję swoich artystów. A że album to znakomity, możemy być pewni sukcesu naszego młodego muzyka.

Po śmierci szwedzkiego pianisty Esbjörna Svenssona, którego trio nagrywało dla ACTu od początku kariery, Kaczmarczyk i jego Audiofeeling Band mają szansę zająć miejsce Szwedów. Dla tej cenionej przez miłośników jazzu wytwórni nagrywał już kiedyś Tomasz Stańko, a ostatnio Leszek Możdżer zrealizował dwie płyty z kontrabasistą Larsem Danielssonem.

Paweł Kaczmarczyk przebojem wtargnął na naszą jazzową scenę. Pierwsze nagrody zdobył już siedem lat temu m.in. na festiwalu Jazz Juniors, z zespołem wygrał konkursy festiwali Jazz nad Odrą i Bielska Zadymka Jazzowa, a w nagrodę nagrał pierwszą płytę „Live!”. Prawdziwe zamieszanie zrobił jednak album „Audiofeeling” dystansując w plebiscycie czytelników „Jazz Forum” dzieła bardziej utytułowanych artystów i został „Jazzowym Albumem Roku 2007”.

Nowa płyta „Complexity in Simplicity” jest jeszcze lepsza. Zawiera jedenaście utworów o zróżnicowanym charakterze. Każdy z nich nagrany jest w innym składzie, bo Audiofeeling Band to zespół kameleon. Znajdziemy w nim tak doświadczonego saksofonistę jak Grzech Piotrowski (Alchemik), a także plejadę młodych utalentowanych artystów m.in. gitarzystę Rafała Sarneckiego, trębacza Jerzego Małka, saksofonistów: Radka Nowickiego i Tomasza Grzegorskiego. Z tych różnorodnych głosów i indywidualności Kaczmarczyk stworzył bogatą paletę brzmień. Na jednej płycie słuchamy właściwie kilku zespołów pod wodzą pianisty, a każdy utwór ma odmienną aranżację.

Album otwiera tajemniczy prolog do tematu „Logan”, w którym nastrój niecierpliwego oczekiwania tworzy klarnet basowy Wojciecha Grzegorskiego. Co ciekawe, sam temat gra już inny zespół Kaczmarczyka, a rozedrganą ekspresyjnymi akordami improwizację gra saksofonista Radek Nowicki. Po tych emocjach przyjdzie nam odetchnąć przy rozmarzonej balladzie „Blue Eyes”. Chwytliwy temat podejmuje od razu kontrabas Wojciecha Pulcyna, a lider ledwie muska klawiaturę fortepianu wydobywając ciepłe dźwięki.

Utworem „Homage To Freddie” Paweł Kaczmarczyk złożył hołd zmarłemu niedawno trębaczowi Freddiemu Hubbardowi. Nasi jazzmani pokazują, że w głównym nurcie jazzu czują się jak ryby w wodzie. Bardzo osobistym tematem pianisty jest „Elegy For E.S. (Esbjörn Svensson)”. Płynąca swobodnie, rzewna melodia rozwijana jest kolejno przez fortepian, saksofon sopranowy Grzecha Piotrowskiego i kontrabas Wojciecha Pulcyna. Ten utwór wzruszy każdego.

Tytułowe nagranie jest zapisem swobodnej improwizacji kwartetu Kaczmarczyk/Nowicki/Barański/Dobrowolski. To przykład inwencji, która może poprowadzić muzykę w nieoczekiwanym kierunku. Coś dla zwolenników muzycznej przygody. Miłośnicy ballad będą zachwyceni kolejnym nastrojowym tematem „Adorable Little Rose”. Kaczmarczyk wie, jak skupić uwagę słuchacza. Po azjatyckie inspiracje sięgnął w kompozycji „Samara”. Ekspresyjne zamknięcie albumu w „Fauchery - Resumption” pozostawia nas w oczekiwaniu na kolejny akt błyskotliwej kariery Pawła Kaczmarczyka.

[i]Paweł Kaczmarczyk „Complexity in Simplicity”, ACT Music/GiGi, 2009 r.[/i]

Już została zauważona przez europejskich recenzentów, bo wydała ją niemiecka wytwórnia ACT Music obecna na większości znaczących rynków muzycznych i dbająca o promocję swoich artystów. A że album to znakomity, możemy być pewni sukcesu naszego młodego muzyka.

Po śmierci szwedzkiego pianisty Esbjörna Svenssona, którego trio nagrywało dla ACTu od początku kariery, Kaczmarczyk i jego Audiofeeling Band mają szansę zająć miejsce Szwedów. Dla tej cenionej przez miłośników jazzu wytwórni nagrywał już kiedyś Tomasz Stańko, a ostatnio Leszek Możdżer zrealizował dwie płyty z kontrabasistą Larsem Danielssonem.

Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem