Reklama
Rozwiń
Reklama

Stanisław Leszczyński: Zbliżyć się do muzyki, jaką słyszał Chopin

Nieprzypadkowo Bach jest symbolicznym bohaterem tej edycji festiwalu. Twórczość lipskiego kantora była dla Chopina swoistym punktem odniesienia, niezwykle ją cenił i nie ulega wątpliwości, że szukał w niej inspiracji - mówi Stanisław Leszczyński, twórca i dyrektor artystyczny festiwalu „Chopin i jego Europa”.

Publikacja: 22.08.2025 15:20

Stanisław Leszczyński: Zbliżyć się do muzyki, jaką słyszał Chopin

Foto: archiwum prywatne

Dwie dekady temu zainaugurował pan festiwal „Chopin i jego Europa”, którego 21. edycja ruszyła właśnie w Warszawie. Jaka idea panu przyświecała?

Marzyło mi się jeszcze w czasach studenckich, by właśnie w Warszawie prezentować twórczość Chopina, szeroki jej kontekst, w kulturze europejskiej. Byłem przekonany, że wartościowe byłoby przedstawienie jego muzyki w zestawieniu z dziełami kompozytorów, którzy żyli w jego czasach, ale też przed nim i po nim. Można dzięki temu poznać wpływy, które sprawiły, że twórczość Chopina była taka, a nie inna, ale też przeanalizować, w jaki sposób on sam inspirował późniejszych twórców. Chciałem stworzyć ważne na kulturowej mapie świata wydarzenie, które będzie próbą zrozumienia i zgłębienia fenomenu, jakim jest muzyka Chopina.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Plus Minus
Michał Szułdrzyński: Trump kończy rzeź, Netanjahu zostaje z problemami
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Plus Minus
„Wszystko jak leci. Polski pop 1990-2000”: Za sceną tamtych czasów
Plus Minus
„Eksplodujące kotki. Gra planszowa”: Wrednie i losowo
Plus Minus
„Jesteś tylko ty”: Miłość w czasach algorytmów
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Plus Minus
„Harry Angel”: Kryminał w królestwie ciemności
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama