W tym roku po raz pierwszy o miejscu w zestawieniu szkoły decydują również wyniki matur. W 2010 r. była ona na poziomie podstawowym obowiązkowym przedmiotem, który trzeba było zdać na egzaminie. Matematyka na maturze wypadła w ubiegłym roku dość dobrze, zdało ją blisko 90 proc. maturzystów. Choć obawy przed tym pierwszym egzaminem były ogromne.
[b]Rz: Skąd się wziął pielęgnowany w społeczeństwie stereotyp, że matematyka jest trudna?[/b]
[b]Anna Baczko-Dombi, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego:[/b] Ten stereotyp rzeczywiście istnieje i ma zapewne swoje źródło w sposobie uczenia matematyki w szkole, ale nie jest to jedyny powód. Jednocześnie matematyka rzeczywiście nie jest łatwa, a przede wszystkim wiele wymaga od osoby uczącej się jej.
[b]Dlaczego?[/b]
Uczniowie, z którymi rozmawialiśmy, prowadząc badania na temat postrzegania matematyki, porównywali uczenie się matematyki do trenowania jakiejś dyscypliny sportowej. Tak samo jak w sporcie, by w matematyce odnieść sukces, trzeba systematycznie i cierpliwie trenować – ćwiczyć rozwiązywanie zadań w domu, bo samo przyswojenie teorii nie wystarcza. Uczniowie, mówiąc o trudnościach w uczeniu się matematyki, wskazywali, że nie można sobie odpuścić codziennego uczenia się, poddać się i zostawić czegoś na potem, gdyż nie można zaległego materiału potem po prostu wykuć. Młodzież wie, że matematyka wymaga zrozumienia i nabycia pewnych umiejętności. Nie można też nadrobić zaległości przed klasówką kończącą semestr, co jest możliwe – jak opowiadali – w przypadku innych przedmiotów.