Reklama

Mity o Kościele: seks, władza i kasa

Takie stereotypy diagnozują autorzy publikacji Katolickiej Agencji Informacyjnej.

Aktualizacja: 15.11.2012 02:29 Publikacja: 15.11.2012 02:29

Mity o Kościele: seks, władza i kasa

Foto: Fotorzepa, Adam Burakowski Adam Burakowski

„Kościół. Stereotypy, uprzedzenia, manipulacje" to tytuł książki dziennikarzy KAI, której prezentacja odbyła się wczoraj w siedzibie sekretariatu episkopatu Polski.

– Zdecydowaliśmy się wydać tę publikację, bo w debacie publicznej coraz większe znaczenie ma gra stereotypami, która zastępuje merytoryczną dyskusję – mówi prezes KAI Marcin Przeciszewski. – Grze stereotypami sprzyja zaostrzenie walki politycznej oraz tabloidyzacja mediów.  Kościół bardzo na tym traci.

W ocenie uczestniczącego w dyskusji Andrzeja Grajewskiego, publicysty  „Gościa Niedzielnego",  najbardziej bolesny stereotyp dotyczy sfery obyczajowej. – W mediach buduje się wizerunek księży jako grupy obłudnej, do cna zdeprawowanej, tylko w niewielkim stopniu przestrzegających norm obyczajowych związanych z kapłaństwem – mówi. – Buduje się wizerunek księży pedofilów i homoseksualistów, gdy w rzeczywistości ten problem dotyczy niewielkiego ułamka księży.

Zdaniem Przeciszewskiego najgroźniejszy stereotyp dotyczy miejsca Kościoła w życiu publicznym i państwowym.  – Według tego stereotypu wzorcowym modelem relacji państwo – Kościół, do którego powinna dążyć Polska, jest świeckość państwa. W rzeczywistości w Europie ten model, w którym elementy religijne nie istnieją w przestrzeni publicznej, jest obecny tylko we Francji – mówi szef KAI.

W większości krajów Europy istnieją modele przyjaznych relacji między państwem a Kościołem. Groźnym stereotypem, jaki zakorzenił się w Polsce po 1989 roku – mówiono podczas prezentacji książki – jest ten, jakoby Kościół, domagając się zwrotu swojej własności zagrabionej w okresie PRL, był pazerny. Elementem manipulacji jest także próba przekonania opinii publicznej, że Kościół domagał się w stopniu niespotykanym w innych krajach pomocy finansowej państwa.  Tymczasem stopień pomocy dla podmiotów kościelnych w innych krajach Europy jest dużo wyższy – mówiono na konferencji.

Reklama
Reklama

– Nawet strona rządowa w rozmowach na temat przekształcenia Funduszu Kościelnego posługuje się tym stereotypem, uznając wprowadzenie odpisu od podatku za rodzaj dotacji, a nie element sprawiedliwości dziejowej – mówił Przeciszewski.

Inny stereotyp dotyczy np. tego, jakoby Kościół  przeciwny aborcji nie robił nic dla samotnych matek, według innego Kościół  chciałby sprowadzić  rolę kobiet do rodzenia i wychowania dzieci i zabraniał seksu.

Autorzy książki obawiają się, że w sytuacji, gdy na scenę polityczną powracają kręgi radykalnie antykościelnej lewicy, nastąpi eskalacja gry  stereotypami o Kościele. Ich książka ma nie tylko walczyć ze stereotypami, ale zachęcić do bardziej obiektywnego spojrzenia na Kościół.

W najbliższych dniach książkę otrzymają szefowie największych polskich mediów.

„Kościół. Stereotypy, uprzedzenia, manipulacje" to tytuł książki dziennikarzy KAI, której prezentacja odbyła się wczoraj w siedzibie sekretariatu episkopatu Polski.

– Zdecydowaliśmy się wydać tę publikację, bo w debacie publicznej coraz większe znaczenie ma gra stereotypami, która zastępuje merytoryczną dyskusję – mówi prezes KAI Marcin Przeciszewski. – Grze stereotypami sprzyja zaostrzenie walki politycznej oraz tabloidyzacja mediów.  Kościół bardzo na tym traci.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Kościół
Kolejny rekord fundacji ojca Tadeusza Rydzyka. Podatnicy hojni jak nigdy
Kościół
Z agencji towarzyskiej do klubokawiarni ewangelizacyjnej. Ksiądz otwiera lokal w centrum Warszawy
Kościół
Nowe badania: Czy Jan Paweł II wciąż jest autorytetem dla Polaków?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Kościół
Biskup Krzysztof Zadarko: Nie widzę manifestacji muzułmanów. Widzę marsze z hasłami nienawiści
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama