Operator nie może natychmiast rozwiązać umowy

Abonent musi mieć szansę na uregulowanie rachunku w dodatkowo wyznaczonym terminie

Publikacja: 07.10.2010 00:20

Sąd Apelacyjny w Warszawie umorzył postępowanie w sprawie apelacji spółki Polska Telefonia Komórkowa Centertel od wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (PTK Centertel wycofała apelację). Sprawa dotyczyła decyzji prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która uznała za niedozwolone i zakazała wykorzystywania niektórych postanowień we wzorcach umowy. I tak, UOKiK zakwestionował zobowiązanie abonenta do poinformowania Biura Obsługi Klienta Orange o zagubieniu lub utracie karty SIM. Biuro miało zablokować kartę, nie przerywając naliczania abonamentu, a abonent miał w ciągu trzech dni pisemnie potwierdzić utratę karty.

– Było to uzależnianie odpowiedzialności przedsiębiorcy od dopełnienia uciążliwych formalności – twierdził UOKiK.

Już samo zgłoszenie telefoniczne powinno powodować zawieszenie połączeń. Tymczasem przedsiębiorca zastrzegał, że dopóki operator nie potwierdzi pisemnego zgłoszenia od konsumenta, odpowiedzialność za opłaty wynikające z używania przez osoby trzecie utraconej karty ponosi abonent. Inne z kolei postanowienie mówiło, że gdy abonent nie zapłacił należności za usługi telekomunikacyjne w terminie 30 dni od daty płatności, operator ma prawo zawiesić świadczenie wszelkich usług na rzecz abonenta oraz wypowiedzieć umowę.

Zdaniem UOKiK w takiej sytuacji przedsiębiorca powinien powiadomić abonenta o zaległościach i wyznaczyć dodatkowy termin na ich uregulowanie. W razie dalszych opóźnień mógłby rozwiązać umowę. Tak więc UOKiK nie kwestionował prawa operatorów do rozwiązania umowy w przypadku niepłacenia rachunków, tylko tryb i formę rozwiązania umowy. Zwracał uwagę, że zakwestionowane postanowienie pozwala rozwiązać wszystkie umowy łączące operatora z konsumentem. Nie ma przy tym znaczenia, że zaległości dotyczą tylko jednej usługi, np. Internetu.

– Klauzule uznane przez sąd za niedozwolone są wpisywane do rejestru prowadzonego przez prezesa UOKiK. Od tego momentu ich stosowanie jest zakazane – przypomina Maciej Chmielowski, specjalista w UOKiK.

Jeśli nie zostanie złożona skarga kasacyjna, to zakwestionowane klauzule trafią do rejestru w przyszłym tygodniu.

Sąd Apelacyjny w Warszawie umorzył postępowanie w sprawie apelacji spółki Polska Telefonia Komórkowa Centertel od wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (PTK Centertel wycofała apelację). Sprawa dotyczyła decyzji prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która uznała za niedozwolone i zakazała wykorzystywania niektórych postanowień we wzorcach umowy. I tak, UOKiK zakwestionował zobowiązanie abonenta do poinformowania Biura Obsługi Klienta Orange o zagubieniu lub utracie karty SIM. Biuro miało zablokować kartę, nie przerywając naliczania abonamentu, a abonent miał w ciągu trzech dni pisemnie potwierdzić utratę karty.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Prawo drogowe
Ważny wyrok ws. płatnego parkowania. Sąd: nie można nakładać kar za spóźnienie
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie ruszyli masowo po pieniądze za nadgodziny. Dlaczego?
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo