Gotowy jest projekt nowego prawa pocztowego. Obecnie pracuje nad nim Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
– Chcemy od nowego roku zliberalizować rynek usług pocztowych. Taki obowiązek nałożyła na Polskę Unia Europejska – mówi Małgorzata Olszewska, wiceminister administracji i cyfryzacji.
Lepiej z reklamacją
Projekt wzmacnia ochronę konsumentów. Wprowadza odpowiedzialność operatorów pocztowych za to, że przesyłka polecona z pismem sądowym lub decyzją administracyjną nie dotarła do adresata na czas z winy operatora. Chodzi np. o niewłaściwe wypełnienie przez pracownika firmy pocztowej druku potwierdzającego odbiór lub zwrot przesyłki przed terminem.
Odszkodowanie wyniesie tyle, ile opłata za nadanie przesyłki wraz z opłatą za zapewnienie zwrotnego poświadczenia jej odbioru (jeżeli taka została pobrana).
Nowością jest również to, że operator, który będzie świadczył usługi powszechne, będzie musiał wypłacić odszkodowanie za to, że przesyłka priorytetowa nie dotarła na czas z powodu jego rażącego niedbalstwa lub z winy umyślnej. Kwotę będzie ustalał sam poszkodowany. Nie będzie mogła ona przekroczyć górnych limitów określonych w prawie pocztowym.