Reklama
Rozwiń
Reklama

Trzeba ograniczyć reklamy śmieciowego jedzenia

Rzecznik Praw Dziecka zapytał przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, czy zamierza wydać przepisy ograniczające emisję reklam niezdrowych artykułów spożywczych towarzyszące audycjom dla dzieci

Publikacja: 13.04.2014 11:37

Trzeba ograniczyć reklamy śmieciowego jedzenia

Foto: Fotorzepa, Bartek Sadowski BS Bartek Sadowski

Rzecznik pisze, że od lat działa na rzecz upowszechniania  zasad zdrowego żywienia dzieci: patronuje programom edukacyjnym, wspiera opracowywanie wskazówek tworzenia jadłospisów dla stołówek szkolnych, postuluje prawne usankcjonowanie norm tego żywienia. Obawia się jednak, że pozytywne efekty tych działań mogą zostać zniwelowane, bo reklamy i inne przekazy medialne konsekwentnie zachęcają dzieci i młodzieży do spożywania niezdrowych produktów i napojów. Chodzi o cukry proste zawarte w słodyczach, syropach, napojach gazowanych, a także sól kuchenną, wzmacniacze smaku i sztuczne barwniki.

- Sugestie płynące z reklam radiowych i telewizyjnych, skierowanych bezpośrednio do dzieci bądź emitowanych w sąsiedztwie audycji adresowanych do tej części odbiorców są dla nich atrakcyjnym antywzorem, za którym łatwo mogą podążyć, bo dzieci nabierają nowych nawyków poprzez naśladownictwo obserwowanych zachowań innych osób - pisze Marek Michalak.

Jego zdaniem konieczne jest opracowanie koncepcji powszechnej ochrony małoletnich widzów czy słuchaczy przed treściami dla nich nieodpowiednimi, by nie propagować nawyków  szkodzących zdrowiu.

Rzecznik przypomina, że ustawa o radiofonii i telewizji upoważnia Krajową Radę Radiofonii i Telewizji do wydania rozporządzenia porządkującego emisję reklam niezdrowych artykułów spożywczych lub napojów. Po zasięgnięciu opinii ministra zdrowia Rada może określić rodzaje artykułów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana oraz sposób umieszczania w programach przekazów handlowych dotyczących tych artykułów, tak by nie towarzyszyły audycjom dla dzieci. Uregulowania te mają zachęcać nadawców do przeciwdziałania promowaniu niezdrowych nawyków żywieniowych bez nakładania na nich nieuzasadnionych obowiązków.

Marek Michalak poprosił o informacje, czy Rada ma zamiar skorzystać z tych upoważnień.

Reklama
Reklama

Wczoraj Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ) opracował listę produktów spożywczych i napojów, które powinny być dostępne w sklepikach szkolnych oraz cztery grupy produktów, które nie są w takich sklepikach mile widziane. Na pierwszej są m.in. kanapki, suszone owoce, produkty mleczne. Na drugiej napoje gazowane i niegazowane z dodatkiem cukrów, napoje energetyzujące i izotoniczne, słodycze i słone przekąski: chipsy ziemniaczane, smakowe, snacki, słone paluszki itp.

Rzecznik pisze, że od lat działa na rzecz upowszechniania  zasad zdrowego żywienia dzieci: patronuje programom edukacyjnym, wspiera opracowywanie wskazówek tworzenia jadłospisów dla stołówek szkolnych, postuluje prawne usankcjonowanie norm tego żywienia. Obawia się jednak, że pozytywne efekty tych działań mogą zostać zniwelowane, bo reklamy i inne przekazy medialne konsekwentnie zachęcają dzieci i młodzieży do spożywania niezdrowych produktów i napojów. Chodzi o cukry proste zawarte w słodyczach, syropach, napojach gazowanych, a także sól kuchenną, wzmacniacze smaku i sztuczne barwniki.

Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama