O rekompensatę związaną z opóźnieniem pociągu można starać się na podstawie przepisów unijnych oraz polskich. Przy czym uzyskanie zryczałtowanej rekompensaty za opóźnienie pociągu na podstawie rozporządzenia UE 2021/782 nie wyklucza możliwości ubiegania się o odszkodowanie z tytułu naprawy szkody na podstawie przytoczonych przepisów krajowych. Jak zapewnia Urząd Transportu Kolejowego, roszczenie o obie rekompensaty można zawrzeć w jednym wystąpieniu reklamacyjnym skierowanym do przewoźnika.
Kiedy przysługuje unijna rekompensata za opóźniony pociąg
Zgodnie z art. 19 unijnego rozporządzenia pasaż minimalna kwota rekompensaty wynosi:
- 25 proc. ceny biletu jednorazowego – w przypadku opóźnienia od 60 do 119 minut,
- 50 proc. ceny biletu jednorazowego – w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.
Pasażer nie może zatem żądać rekompensaty, jeśli opóźnienie wyniosło mniej niż 60 minut. Ale to nie wszystko. Przepis ten obowiązuje w Polsce w odniesieniu do opóźnień krajowych pociągów dalekobieżnych tj. kategorii Express Intercity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR), ŁKA Sprinter (ŁS) oraz połączeń międzynarodowych. Jak zaznacza UTK, Polska bezterminowo wyłączyła stosowanie unijnych rekompensat dla pociągów przewoźników regionalnych (Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Wielkopolskie, Arriva RP, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Szybka Kolej Miejska w Warszawie, PKP SKM w Trójmieście, Warszawska Kolej Dojazdowa, POLREGIO),z wyjątkiem pociągów dalekobieżnych uruchamianych przez przewoźników regionalnych, np. "Słoneczny" (Warszawa – Gdynia / Ustka) spółki Koleje Mazowieckie, interREGIO (IR) spółki POLREGIO (Łódź - Warszawa), ŁKA "Sprinter" (ŁS) Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (Łódź – Warszawa).