Klient musi wiedzieć, ile zapłaci odsetek

Niejasne zasady spłaty pożyczek lub długów z kart kredytowych, brak danych o oprocentowaniu i dodatkowych opłatach – to główne grzechy instytucji, od których pożyczamy pieniądze

Publikacja: 27.10.2007 00:50

[b]Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów[/b] w wydanym ostatnio wyroku nakazał Lukas Bankowi, aby dokładnie poinformował ok. 400 tysięcy swoich klientów o zasadach obliczania odsetek, gdy nieterminowo spłacą należności. Chodziło o popularną kartę Maxima Plus ([b]sygn. XVII Ama 12/07[/b]).

Bank przyjął zasadę, że przy rozliczaniu karty kredytowej tylko spłata całości należności uwalnia od odsetek. Gdy spłaci się np. 90 proc., to trzeba zapłacić odsetki od wszystkich transakcji bezgotówkowych z ostatniego miesiąca. Jeden z klientów miał do spłacenia niecałe 2023 zł. Zapłacił tylko 2000, więc bank naliczył mu odsetki (49 zł) od całości.

Podobne problemy mieli też inni klienci. Bank mógł zastosować taki mechanizm.

[b]Problem w tym, że informacja o sposobie naliczania odsetek nie znalazła się z tekstach umów z klientami, tylko w ogólnym regulaminie wydanym przez bank. A to nie wystarczy.[/b]

Stanowi to naruszenie art. 4 ustawy o kredycie konsumenckim (DzU z 2001 r. nr 100, poz. 101 ze zm.). Wynika z niego, że zasady i terminy spłaty kredytu muszą się znajdować bezpośrednio w umowie.

– Umowa to podstawa – zaznacza Gruner. Dlatego wrocławska delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów kazała bankowi zmienić swoje postępowanie i wysłać pisemnie wyjaśnienia klientom. Tak też orzekł sąd. Anna Woźniak z Lukas Banku podkreśla, że firma jeszcze nie zdecydowała, czy odwoła się od wyroku.

UOKiK argumentował, że wybór opcji spłaty karty ma znaczące konsekwencje ekonomiczne, dlatego klient powinien o nich wiedzieć.Potwierdza to wyrok Sądu Najwyższego z 20 czerwca 2006 r. (sygn. III SK 7/06) wydany w sprawie Getin Banku, który też niewystarczająco informował swoich klientów biorących kredyty o wszystkich ważnych postanowieniach umownych.

– Nie gwarantuje tego odesłanie do postanowień zawartych z regulaminach i ogólnych warunkach stosowanych przy zawieraniu umów kredytowych – uzasadniali wtedy sędziowie.Katarzyna Marczyńska, arbiter bankowy, zajmuje się wieloma sprawami klientów banków dotyczącymi rozliczeń kredytów, pożyczek i kart kredytowych. – Skarżą się oni m.in. na obniżanie limitów kredytowych na karcie – mówi Marczyńska.

UOKiK często upomina sektor finansowy, że stosuje praktyki sprzeczne z prawem. Polega to najczęściej na niewystarczającym informowaniu klientów o kosztach kredytu. W marcu HSBC Bank Polska został upomniany za żądania spłaty kredytu od kupującego na raty, mimo że to nie on, lecz sprzedawca otrzymał kwotę kredytu. Urząd kwestionował też reklamy “raty 0% bez żadnych kosztów” jako wprowadzające w błąd, bo sugerowały, że kredyt nic nie kosztuje. Nie dość, że są różnego rodzaju opłaty manipulacyjne, to nierzadko też ubezpieczenie itp. Niekiedy żąda się od klienta, aby, odstępując od umowy kredytowej w ciągu dziesięciu dni, do czego ma ustawowe prawo, płacił wysokie prowizje lub odstępne. – To niezgodne z prawem – tłumaczy Konrad Gruner z UOKiK.

[ramka][b]Na co powinni uważać kredytobiorcy [/b]

[b]Kredytodawca może nas obciążyć odsetkami.[/b] Nie mogą jednak one być zbyt wygórowane (obecnie do 25 proc. w skali roku). Musimy wiedzieć o łącznej kwocie wszystkich opłat i prowizji oraz rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania.

[b]Za nieterminowe wpłaty banki i instytucje finansowe[/b] obciążają nas nie tylko odsetkami, ale również dodatkowymi opłatami, np. za wystawienie upomnienia lub przekroczenie terminu zapłaty. Kwoty te nie mogą być dowolne. Muszą uwzględniać faktycznie ponoszone koszty.

[b]Umowy zawierają wiele kruczków prawnych[/b], dlatego niezbędna jest ich uważna lektura. Inaczej np. zgodzimy się np. na wyłączenie odpowiedzialności kredytodawcy za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy.[/ramka]

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: [mail=m.kosiarski@rp.pl]m.kosiarski@rp.pl[/mail]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów