Przewiduje to preambuła rozporządzenia nr 1107/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą.
Dostosowanie polskiego prawa lotniczego do tego rozporządzenia idzie jednak bardzo opornie.
Rządowy projekt nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8C8230AB2D219BF4565E515C946FE5BE?id=182064]prawa lotniczego[/link], który wpłynął do Sejmu w czerwcu 2009 r., został skierowany do Komisji Infrastruktury. W styczniu 2010 r. Komisja rozpatrzyła sprawozdanie komisji nadzwyczajnej, zajmującej się tym projektem, i postanowiła go znów zwrócić podkomisji. Docelowy projekt miał się pojawić w lutym, ale nie ukazał się aż do tej pory.
W efekcie prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie może sprawować skutecznego nadzoru nad wprowadzeniem rozporządzenia – wydawać decyzji czy nakładać kar administracyjnych za naruszenie tego aktu. W razie stwierdzenia nieprawidłowości może jedynie formułować zalecenia i rekomendacje.
Ta sytuacja na tyle zaniepokoiła rzecznika praw obywatelskich, prof. Irenę Lipowicz, że zwróciła się do przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury o poinformowanie o obecnym stanie prac legislacyjnych.