Reklama
Rozwiń
Reklama

Strony mogą określić w umowie sąd właściwy

Aktualizacja: 08.11.2010 03:40 Publikacja: 08.11.2010 02:00

Strony mogą określić w umowie sąd właściwy

Foto: www.sxc.hu

[b]Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Kupiłem „na firmę” aparat fotograficzny w sklepie internetowym. Na fakturze widnieją podane przeze mnie dane firmy. Okazało się, że aparat nie spełnia moich oczekiwań. Czy mam prawo go zwrócić w ciągu dziesięciu dni?[/b]

[b]Niestety, nie.[/b] Dziesięciodniowy termin na zwrot towaru, o którym wspomina czytelnik, wynika z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=704A3A1B666B4017FE00699DBC95AA84?id=80633]ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22, poz. 271 ze zm.)[/link]. Już z samej nazwy tej ustawy można łatwo się zorientować, że chodzi o prawa konsumenta.

Tymczasem [b]w tej transakcji nasz czytelnik wystąpił w roli przedsiębiorcy. Tym samym niejako sam pozbawił się przywilejów [/b]wynikających ze wspomnianej ustawy. Jeśli na fakturze widnieją jego dane jako przedsiębiorcy, to sklep internetowy ma pełne prawo odmówić przyjęcia zwracanego towaru.

W praktyce więc [b]osoba fizyczna będąca przedsiębiorcą robiąc zakupy w Internecie musi rozważyć, czy bardziej zależy jej na możliwości zwrotu towaru, na wypadek gdyby nie spełniał oczekiwań, czy też na zaliczeniu wydatków do kosztów prowadzenia działalności.[/b]

W zależności od tego jaki wariant wybierze, inne dane poda do faktury. Jeśli kupuje jako konsument, zazwyczaj nie wskaże swojego NIP, jeżeli zaś będzie chciał uzyskać odliczenie, to numer ten będzie musiał zostać podany.

Reklama
Reklama

Podobnie jest z nazwą firmy – zazwyczaj wykracza ona poza samo imię i nazwisko. Niektóre sklepy żądają wprost wskazania, czy towar kupuje przedsiębiorca, w formularzu zamówienia.

[b]Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Kupiłem „na firmę” aparat fotograficzny w sklepie internetowym. Na fakturze widnieją podane przeze mnie dane firmy. Okazało się, że aparat nie spełnia moich oczekiwań. Czy mam prawo go zwrócić w ciągu dziesięciu dni?[/b]

[b]Niestety, nie.[/b] Dziesięciodniowy termin na zwrot towaru, o którym wspomina czytelnik, wynika z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=704A3A1B666B4017FE00699DBC95AA84?id=80633]ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22, poz. 271 ze zm.)[/link]. Już z samej nazwy tej ustawy można łatwo się zorientować, że chodzi o prawa konsumenta.

Reklama
Prawo karne
Gwałt i zabójstwo młodej Białorusinki w centrum stolicy. Dorian S. usłyszał wyrok
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Sądy i trybunały
Minister Żurek reaguje na decyzję SN. Sędzia Iwaniec odsunięty od orzekania
Nieruchomości
Co może zrobić KOWR, by odzyskać działkę pod CPK?
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama