Reklama
Rozwiń

Strony mogą określić w umowie sąd właściwy

Aktualizacja: 08.11.2010 03:40 Publikacja: 08.11.2010 02:00

Strony mogą określić w umowie sąd właściwy

Foto: www.sxc.hu

[b]Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Kupiłem „na firmę” aparat fotograficzny w sklepie internetowym. Na fakturze widnieją podane przeze mnie dane firmy. Okazało się, że aparat nie spełnia moich oczekiwań. Czy mam prawo go zwrócić w ciągu dziesięciu dni?[/b]

[b]Niestety, nie.[/b] Dziesięciodniowy termin na zwrot towaru, o którym wspomina czytelnik, wynika z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=704A3A1B666B4017FE00699DBC95AA84?id=80633]ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22, poz. 271 ze zm.)[/link]. Już z samej nazwy tej ustawy można łatwo się zorientować, że chodzi o prawa konsumenta.

Tymczasem [b]w tej transakcji nasz czytelnik wystąpił w roli przedsiębiorcy. Tym samym niejako sam pozbawił się przywilejów [/b]wynikających ze wspomnianej ustawy. Jeśli na fakturze widnieją jego dane jako przedsiębiorcy, to sklep internetowy ma pełne prawo odmówić przyjęcia zwracanego towaru.

W praktyce więc [b]osoba fizyczna będąca przedsiębiorcą robiąc zakupy w Internecie musi rozważyć, czy bardziej zależy jej na możliwości zwrotu towaru, na wypadek gdyby nie spełniał oczekiwań, czy też na zaliczeniu wydatków do kosztów prowadzenia działalności.[/b]

W zależności od tego jaki wariant wybierze, inne dane poda do faktury. Jeśli kupuje jako konsument, zazwyczaj nie wskaże swojego NIP, jeżeli zaś będzie chciał uzyskać odliczenie, to numer ten będzie musiał zostać podany.

Podobnie jest z nazwą firmy – zazwyczaj wykracza ona poza samo imię i nazwisko. Niektóre sklepy żądają wprost wskazania, czy towar kupuje przedsiębiorca, w formularzu zamówienia.

[b]Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Kupiłem „na firmę” aparat fotograficzny w sklepie internetowym. Na fakturze widnieją podane przeze mnie dane firmy. Okazało się, że aparat nie spełnia moich oczekiwań. Czy mam prawo go zwrócić w ciągu dziesięciu dni?[/b]

[b]Niestety, nie.[/b] Dziesięciodniowy termin na zwrot towaru, o którym wspomina czytelnik, wynika z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=704A3A1B666B4017FE00699DBC95AA84?id=80633]ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22, poz. 271 ze zm.)[/link]. Już z samej nazwy tej ustawy można łatwo się zorientować, że chodzi o prawa konsumenta.

W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Prawo w Polsce
Ponad pół tysiąca głosów na Nawrockiego przypisanych niesłusznie Trzaskowskiemu
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców