Zwrot towaru po naprawie lub wymianie

Nie każde żądanie klienta o odstąpienie od umowy jest zasadne. Nawet gdy towar jest rzeczywiście niezgodny z umową, wolno go najpierw spróbować naprawić lub wymienić

Aktualizacja: 15.12.2010 03:38 Publikacja: 15.12.2010 02:00

[b]- Prowadzimy sklep z artykułami elektronicznymi, gospodarstwa domowego i radiowo-telewizyjnymi. Czasami w akcjach promocyjnych obniżamy ceny na niektóre pełnowartościowe produkty. Czy po ich zakupie klient ma prawo do zwrotu zakupionego towaru? [/b]– pyta czytelnik.

Generalnie nie. Jeżeli towar działa, nie ma wad, czyli jest zgodny z umową, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotów. Nie ma znaczenia, czy dotyczy to sprzedaży dokonywanej w ramach specjalnych promocji, czy nie. Z jednej strony przepisy tego nie zabraniają. Z drugiej – udzielenie prawa konsumentowi do zwrotu towaru w ciągu określonego czasu zależy od dobrej woli przedsiębiorcy i jego polityki w tym zakresie.

Oczywiście warunkiem do takiej dowolności musi być wspomniana zgodność towaru z umową. Innymi słowy produkt taki musi wyróżniać się odpowiednimi cechami i nadawać do celów, do jakich został stworzony (sprzedany). Musi mieć właściwości, o jakich zapewniał sprzedawca. Jeżeli więc produkt odpowiada tym wytycznym i nie ma innych wad, nie musi być przez przedsiębiorcę przyjmowany.

Zdarza się, że produkty są sprzedawane po niższej cenie ze względu na ich wady. Jeżeli jednak konsument został o nich poinformowany, także wtedy nie może składać reklamacji, o ile dotyczy ona tych konkretnych wad.

Z kolei gdy przecena ma np. charakter sezonowy i obejmuje pełnowartościowe produkty, wracamy do ogólnych zasad. Klient ma prawo odstąpić od umowy, a w szczególności domagać się zwrotu pieniędzy, tylko wtedy, gdy towar jest niezgodny z jej postanowieniami. Innymi słowy prawo do reklamowania towaru, który został przeceniony, w dużym stopniu uzależnione jest od powodów tej przeceny.

Jakie zatem konsument ma uprawnienia, gdy towar ma wady (okaże się niezgodny z umową)? W takiej sytuacji, zgodnie z art. 8 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B1A8779E90DA3CC9AB08C73A2C480A00?id=166809]ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.)[/link], kupujący może żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy. Dopiero gdy:

- sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie,

- naprawa (wymiana) narażałaby kupującego na znaczne niedogodności,

- naprawa/wymiana są niemożliwe albo wymagają nadmiernych kosztów, konsument ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy.

Należy zaznaczyć, że jeśli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie doprowadzenia towaru wadliwego do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę lub wymianę na nowy, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.

Warto pamiętać, że pewna kategoria sprzedaży podlega szczególnym regulacjom. Wyjątek został przewidziany w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=24133416C455BFFC5252B8DDDA71960E?id=80633]ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22, poz. 271 ze zm.)[/link].

Jest to sytuacja, w której towar sprzedawany jest poza lokalem przedsiębiorstwa (np. zakup od akwizytora w miejscu pracy konsumenta) lub na podstawie umowy zawartej na odległość (np. przez Internet). Wtedy konsumentowi przysługuje prawo rezygnacji z towaru bez podania przyczyn (w szczególności może to być produkt pełnowartościowy i zgodny z umową).

Należy to zrobić w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy lub wydania towaru. Wystarczy przed jego upływem złożyć (np. wysłać listem poleconym) oświadczenie na piśmie. W takiej sytuacji sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie (a maksymalnie w ciągu 14 dni) zwrócić całą uiszczoną kwotę wraz z ustawowymi odsetkami.

[b]- Prowadzimy sklep z artykułami elektronicznymi, gospodarstwa domowego i radiowo-telewizyjnymi. Czasami w akcjach promocyjnych obniżamy ceny na niektóre pełnowartościowe produkty. Czy po ich zakupie klient ma prawo do zwrotu zakupionego towaru? [/b]– pyta czytelnik.

Generalnie nie. Jeżeli towar działa, nie ma wad, czyli jest zgodny z umową, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotów. Nie ma znaczenia, czy dotyczy to sprzedaży dokonywanej w ramach specjalnych promocji, czy nie. Z jednej strony przepisy tego nie zabraniają. Z drugiej – udzielenie prawa konsumentowi do zwrotu towaru w ciągu określonego czasu zależy od dobrej woli przedsiębiorcy i jego polityki w tym zakresie.

Pozostało 82% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów