[b]- Prowadzimy sklep z artykułami elektronicznymi, gospodarstwa domowego i radiowo-telewizyjnymi. Czasami w akcjach promocyjnych obniżamy ceny na niektóre pełnowartościowe produkty. Czy po ich zakupie klient ma prawo do zwrotu zakupionego towaru? [/b]– pyta czytelnik.
Generalnie nie. Jeżeli towar działa, nie ma wad, czyli jest zgodny z umową, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotów. Nie ma znaczenia, czy dotyczy to sprzedaży dokonywanej w ramach specjalnych promocji, czy nie. Z jednej strony przepisy tego nie zabraniają. Z drugiej – udzielenie prawa konsumentowi do zwrotu towaru w ciągu określonego czasu zależy od dobrej woli przedsiębiorcy i jego polityki w tym zakresie.
Oczywiście warunkiem do takiej dowolności musi być wspomniana zgodność towaru z umową. Innymi słowy produkt taki musi wyróżniać się odpowiednimi cechami i nadawać do celów, do jakich został stworzony (sprzedany). Musi mieć właściwości, o jakich zapewniał sprzedawca. Jeżeli więc produkt odpowiada tym wytycznym i nie ma innych wad, nie musi być przez przedsiębiorcę przyjmowany.
Zdarza się, że produkty są sprzedawane po niższej cenie ze względu na ich wady. Jeżeli jednak konsument został o nich poinformowany, także wtedy nie może składać reklamacji, o ile dotyczy ona tych konkretnych wad.
Z kolei gdy przecena ma np. charakter sezonowy i obejmuje pełnowartościowe produkty, wracamy do ogólnych zasad. Klient ma prawo odstąpić od umowy, a w szczególności domagać się zwrotu pieniędzy, tylko wtedy, gdy towar jest niezgodny z jej postanowieniami. Innymi słowy prawo do reklamowania towaru, który został przeceniony, w dużym stopniu uzależnione jest od powodów tej przeceny.