Przygotowanie wzorca umowy lub regulaminu, który jest trudny do odczytania ze względu na zastosowany rodzaj lub rozmiar czcionki albo szatę graficzną, może stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.
O tym że może to być kosztowne, przekonała się ostatnio firma Polkomtel SA. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakazał jej zaprzestanie takich praktyk i nałożył karę finansową 3,6 mln zł [b](decyzja nr RPZ 29/2010).[/b]
[srodtytul]Zakazane praktyki[/srodtytul]
W tym konkretnym wypadku zarzut polegał na dostarczeniu konsumentom regulaminu w nieczytelnej formie graficznej, tj. sporządzonego bardzo małą niebieską czcionką, co utrudniało odczytanie jego treści. To właśnie jest naruszeniem obowiązku formułowania wzorca umowy jednoznacznie i w sposób zrozumiały.
Obowiązek ten wynika z art. 385 § 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86F27ADE2102E1D67842E76D535F1BD1?id=70928]kodeksu cywilnego[/link], który stanowi, że wzorzec umowy powinien być sformułowany jednoznacznie i w sposób zrozumiały. Postanowienia niejednoznaczne tłumaczy się na korzyść konsumenta.