Reklama
Rozwiń
Reklama

Konsumenci mogą się bronić przed nieuczciwymi praktykami

Reklamacja usługi, pozew do sądu lub skarga do prezesa UOKiK. To możliwości, z których może skorzystać klient oszukany przez dostawcę sieci

Publikacja: 03.02.2011 03:55

Konsumenci mogą się bronić przed nieuczciwymi praktykami

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Zbyt niski transfer transmisji danych, brak zasięgu w Internecie mobilnym, wyłączenie odpowiedzialności za świadczone usługi, ograniczenia w składaniu reklamacji, wygórowane kary za opóźnienia w opłatach czy odstąpienie od umowy to tylko niektóre naruszenia, jakich dopuszczają się dostawcy Internetu względem konsumentów.

[srodtytul]Nabici w butelkę[/srodtytul]

- W zeszłym roku wpłynęło do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów kilkaset skarg na przedsiębiorców telekomunikacyjnych - mówi Agnieszka Majchrzak z UOKiK.

Skargi niezadowolonych klientów kierowane są także do Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Federacji Konsumentów.

Operatorzy nagminnie nie wywiązują się z zawartych umów. Twierdzą przy tym, że nie naruszają przepisów, ponieważ prawo telekomunikacyjne nie zobowiązuje ich do podania minimalnego transferu danych. A wartości deklarowane w ulotkach promocyjnych są jedynie maksymalnymi i ich osiągnięcie jest możliwe tylko w określonych sytuacjach na przykład przy dobrej pogodzie, małej liczbie użytkowników odwiedzających daną stronę WWW, gdy klient dysponuje określonym sprzętem. Na tej podstawie nie uwzględniają składanych reklamacji.

Reklama
Reklama

Praktyka stosowana przez operatorów jest jednak niezgodna z prawem. Składanie klientom ofert promocyjnych obiecujących, że klient za atrakcyjną cenę uzyska dostęp do Internetu o dużej przepustowości, w sytuacji kiedy w rzeczywistości tak nie jest, może być uznane za nieuczciwą praktykę rynkową.

[srodtytul]Pozew jest zasadny[/srodtytul]

- Przedsiębiorca, który w ten sposób wprowadza w błąd klientów, dopuszcza się naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W konsekwencji istnieje podstawa do wszczęcia postępowania przed prezesem UOKiK, który po stwierdzeniu tej praktyki może nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężną do 10 proc. przychodu za rok rozliczeniowy poprzedzający rok nałożenia kary - wyjaśnia Dorota Karczewska z UOKiK delegatura w Bydgoszczy. Klient, który został wprowadzony w błąd, może także wystąpić przeciw operatorowi z powództwem cywilnym do sądu dodaje.

W postępowaniu tym konsument może żądać między innymi naprawienia wyrządzonej mu szkody, w szczególności poprzez unieważnienie umowy i zwrot pieniędzy. Może on także domagać się od dostawcy Internetu zaniechania tej praktyki oraz zapłacenia odpowiedniej sumy na cel związany z ochroną konsumentów.

[srodtytul]Prawo do reklamacji[/srodtytul]

- Niezadowolony klient może także złożyć reklamację do operatora. Powinien to zrobić pisemnie (także np. za pomocą emaila), telefonicznie lub ustnie. Operator ma obowiązek udzielić odpowiedzi na reklamację w ciągu 30 dni od dnia jej złożenia. Jeżeli ten termin nie zostanie dotrzymany, reklamację uważa się za uwzględnioną - wyjaśnia Piotr Dziubak z Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Gdy sposób rozpatrzenia reklamacji nie usatysfakcjonuje klienta, może on wysłać skargę do UKE. - W urzędzie każda skarga jest analizowana indywidualnie, a sprawa wyjaśniana z operatorem - dodaje Piotr Dziubak.

Reklama
Reklama

Konsumenci mogą także liczyć na pomoc miejskich rzeczników konsumentów.

[i][b]Czytaj także:[/b]

[link=http://www.rp.pl/artykul/4,604170_Dostawcy-Internetu-naciagaja-klientow.html]Dostawcy Internetu naciągają klientów[/link],

[link=http://www.rp.pl/artykul/9158,604182_Usowicz--Regulaminowy-masochizm-.html]Regulaminowy masochizm [/link][/i]

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Prawo karne
Zapadł wyrok w sprawie afery SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za wypranie blisko 350 mln zł
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Ubezpieczenia i odszkodowania
Sąd Najwyższy: to, że kierowca zapłaci za wypadek, nie zwalnia ubezpieczyciela
Prawo karne
Radosław Baszuk: Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich aresztowań, ale to nie przypadek Ziobry
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama