Federacja przestała udzielać porad od początku tego roku z powodu utraty dofinansowania (rocznie ok. 1,3 mln zł) na skutek decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Pomagaliśmy w pisaniu reklamacji i pism procesowych, wysyłaliśmy do krnąbrnych przedsiębiorców interwencje w Waszych sprawach. Jednak UOKiK nie widzi potrzeby kontynuowania tego projektu. Konsumenckie poradnictwo prawne nie będzie już finansowane z budżetu państwa - informują członkowie Federacji Konsumentów na jej stronie internetowej, nie kryjąc zdumienia i rozczarowania.
Z informacji podanych przez UOKiK wynika jednak, że w przetargu wybrano inne organizacje które przez kolejne dwa lata będą bezpłatnie pomagać konsumentom i dostaną na to pieniądze z budżetu. Na realizację tego zadania Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeznaczył 2 mln zł w ciągu dwóch najbliższych lat. Z dwóch ofert które wpłynęły do UOKiK, komisja konkursowa wybrała propozycję konsorcjum Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej i Stowarzyszenia Aquila.
Federacja Konsumentów podkreśla jednak, że od opinii urzędów ważniejsi są dla niej konsumenci. Dlatego 15 marca 2019, czyli w Światowy Dzień Praw Konsumenta, chce wznowić działalność poradniczą. Tyle, że już nie za darmo.
- Zaistniała sytuacja zmusza nas do wprowadzenia odpłatności za świadczone doradztwo i pomoc prawną. Ekonomia jest nieubłagana. Koszt podstawowej porady prawnej ustaliliśmy na 25 zł. Staraliśmy się, aby była to kwota niewygórowana i dostępna dla wszystkich, którzy potrzebują naszego wsparcia. Niemniej zdajemy sobie sprawę, że nawet taka kwota może być obciążeniem dla niektórych z Was. Będziemy więc proponować samorządom lokalnym w Waszym mieście, gminie, powiecie, aby sfinansowały koszt porad udzielanych osobom najbardziej potrzebującym - wyjaśnia Federacja.