Z tego względu sprzedawcy częstokroć odmawiają dobrowolnej zapłaty ceny lub opóźniają jej zwrot. Problem staje się tym bardziej istotny, gdy dotyka klientów przedsiębiorstw świadczących usługi o charakterze powszechnym, takich jak np. przewoźnicy lotniczy. Aktualnym przykładem jest rezygnacja przez spółki z grupy OLT z realizacji zaplanowanych lotów i związane z nią roszczenia podróżnych o zwrot ceny za zakupione bilety.
Aby wzmocnić ochronę kupujących, organizacje płatnicze (w tym Visa i MasterCard) wprowadziły procedurę chargeback umożliwiającą klientom dokonującym zapłaty kartą kredytową bezpośrednie odzyskanie pieniędzy na swój rachunek.
Chargeback jest obciążeniem zwrotnym, na skutek którego następuje zwrot pieniędzy z rachunku sprzedawcy na rachunek posiadacza karty. Wiąże się z nim odwrócenie ciężaru dowodu – to sprzedawca obowiązany jest wykazać, iż zrealizował transakcję zgodnie z umową.
Jedną z przyczyn uruchomienia tej procedury może być m.in. nieotrzymanie przez posiadacza karty dóbr lub usług, za które została dokonana zapłata, czy też ich niewłaściwa jakość. Dochodzenie swoich praw w trybie chargeback jest możliwe w przypadku płatności wszystkimi rodzajami kart, tj. m.in. kartami debetowymi, przedpłaconymi oraz kredytowymi.
Cały proces chargeback w imieniu klienta prowadzi bank, zgodnie z regulacjami odpowiedniej organizacji płatniczej. Do przyjęcia reklamacji w trybie obciążenia zwrotnego zobowiązany jest każdy bank, który wydaje karty funkcjonujące na polskim rynku organizacji płatniczych (dwie największe to Visa oraz MasterCard).