Terminy określane są w regulaminie lub kontrakcie
Z jakim wyprzedzeniem muszę powiadomić firmę, w której mam telefon, Internet i telewizję kablową, o tym, że rezygnuję z jej usług? Chcę zmienić operatora. Umowę z obecną firmą podpisałem na dwa lata, do końca jej obowiązywania zostało jeszcze siedem miesięcy.
To, czy umowę można rozwiązać przed upływem terminu obowiązywania i jakie warunki trzeba spełnić (zwłaszcza czy firma będzie miała prawo żądać od nas kary umownej), sprawdźmy najpierw w umowie. Gdy nie znajdziemy w niej takiej adnotacji, a jest to możliwe, zajrzyjmy do regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych. Może z niego wynikać np., że termin wypowiedzenia wynosi 30 dni, ale trzeba go liczyć od końca danego cyklu rozliczeniowego. Wtedy niezależnie od tego, czy złożymy wypowiedzenie umowy na początku września czy pod koniec miesiąca, umowa zostanie rozwiązana dopiero pod koniec października – jeśli w firmie telekomunikacyjnej, z którą podpisane są umowy, obowiązuje miesięczny cykl rozliczeniowy.
Oczywiście zawsze istnieje możliwość rozwiązania umowy za porozumieniem stron.
Uprawnienia abonenta nie zawsze takie same
Firma telekomunikacyjna zmienia regulamin świadczenia usług. Otrzymałem o tym informację. Czy mogę rozwiązać umowę łączącą mnie z tą firmą bez żadnych konsekwencji finansowych, zwłaszcza w postaci kary umownej?
Z przepisów ustawy – Prawo telekomunikacyjne wynika, że informacja o zmianach regulaminu świadczenia usług albo cennika powinna być dostarczona abonentowi co najmniej miesiąc przed ich wprowadzeniem w życie. Ma to pozwolić abonentom, którzy z wprowadzanych zmian są niezadowoleni, na wypowiedzenie umowy.