Reklama OleOle bulwersuje agresją i nagością

Do Komisji Etyki Reklamy trafiła skarga dotyczącą emitowanej w telewizji reklamie sieci sklepów OleOle. Firma zajmująca się sprzedażą AGD i RTV promowała swoje produkty m. in. przy pomocy agresywnego mężczyzny, nagiej kobiety czy eksplodujących sprzętów.

Publikacja: 05.04.2014 13:00

Reklama OleOle bulwersuje agresją i nagością

Foto: www.sxc.hu

W złożonej skardze konsumentka opisuje reklamę jako epatująca agresją, która zachęca do aktów przemocy. Mężczyzna wyglądający zdaniem skarżące jak kibol miał posługiwać się zwrotem „nie kupisz, to dostaniesz" oraz powalać przeciwnika na ringu i triumfalnie przydeptując go noga (sygn. akt. K/158/13).

Inne bulwersujące obrazy, przedstawione w spocie, na które uwagę zwróciła wnioskodawczyni to: wybuchające sprzęty AGD i RTV, kot wyciągający pazury, złodziej, zdjęcie nagiej kobiety, dewastacja, zniszczenie oraz ciężarna kobieta która przeistacza się w pijaka.

- Jestem zbulwersowana, że coś takiego emituje się w telewizji publicznej i radiu. Głos i ton tego osobnika sam w sobie budzi przerażenie, a kiedy dochodzi do niego przekaz wizualny, człowiek dorosły nie wie co myśleć a co dopiero dzieci – pisze w skardze konsumentka. - Nie jestem przeciwniczką reklam, ale ta reklama nie powinna być emitowana zarówno w radiu jak i telewizji – dodaje.

Przedmiotowa skargę poparł arbiter – referent. Wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji (art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy)

Ponadto wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z art. 5 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego reklamy nie mogą zawierać elementów, które zachęcają do aktów przemocy.

Etyczna reklama pozostaje w zgodzie z dobrymi obyczajami, prowadzona jest w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

W odpowiedzi na zarzuty spółka Euro-net wniosła o oddalenie w całości skargi konsumenckiej z uwagi na brak naruszeń norm Kodeksu Etyki Reklamy.

Według przedsiębiorcy przedmiotowa reklama nie wypełniła znamion czynu  nieuczciwej konkurencji. Ponadto skarżony nie zgodził się z twierdzeniem, że spot naruszył godność człowieka oraz normy obyczajowe.

Spółka przyznała, że liczyła na jak największy odbiór potencjalnych klientów reklamy, ale nie wiązało się to z chęcią urażenia odbiorców, a tym bardziej z promowaniem i nawoływaniem do przemocy.

- Skarżona reklama nie przedstawia sytuacji rzeczywistej. To wyreżyserowana inscenizacja, przy której pracowali profesjonalni aktorzy – wyjaśnia spółka.

Wykorzystanie „sympatycznej i żartobliwej konwencji reklamy" miało na celu podkreślenie atrakcyjnej oferty sklepu. Bohater reklamy skierowanej do odbiorców w wieku 20 – 35 lat to zawodnik zapasów tzw. wrestler, a ścieranie się zawodników wrestlingu na ringu miało odzwierciedlać walkę o niskie ceny towarów sieci. Spółka wyjaśniła, że wykorzystanie sportu walki w reklamie nie jest popularyzacja przemocy. Skarżony porównał przedmiotowy spot do filmów animowanych dla dzieci, które nie są odbierane jako brutalne czy nawołujące do przemocy. Jednocześnie wskazał, że komisja zajmowała się dobitniejszymi przykładami rzekomego propagowania przemocy w reklamie, które uznała za nienaruszające zasad etyki.

Komisja zadecydowała, że reklama sieci sklepów Ole Ole nie narusza norm zawartych w kodeksie etyki reklamy wskazanych przez skarżącą oraz była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i zgodnie z dobrymi obyczajami.

Zespół Orzekający uznał, że spot reklamowy nie promuje agresywnego zachowania, ani nie zachęca do aktów przemocy.

W złożonej skardze konsumentka opisuje reklamę jako epatująca agresją, która zachęca do aktów przemocy. Mężczyzna wyglądający zdaniem skarżące jak kibol miał posługiwać się zwrotem „nie kupisz, to dostaniesz" oraz powalać przeciwnika na ringu i triumfalnie przydeptując go noga (sygn. akt. K/158/13).

Inne bulwersujące obrazy, przedstawione w spocie, na które uwagę zwróciła wnioskodawczyni to: wybuchające sprzęty AGD i RTV, kot wyciągający pazury, złodziej, zdjęcie nagiej kobiety, dewastacja, zniszczenie oraz ciężarna kobieta która przeistacza się w pijaka.

Pozostało 82% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara