Alkoholu co do zasady nie wolno reklamować. Wyjątkiem jest piwo. I posłowie PSL chcą ten wyjątek rozciągnąć również na alkohol z jabłek (cydr) i gruszek (perry). Taka propozycja znajduje się w ich projekcie nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, którego pierwsze czytanie odbędzie się w czwartek na połączonym posiedzeniu sejmowych komisji Zdrowia oraz Kultury i Środków Przekazu.

Ta propozycja oznacza, że reklama cydru oraz perry mogłaby być emitowana w radiu, telewizji czy kinie po godz. 20, a po godz. 6 rano emisja takich spotów byłaby zakazana.

Reklama tych trunków byłaby też możliwa na billboardach, ale pod warunkiem że 20 proc. ich powierzchni zajmą napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu.

Posłowie zaznaczają, że cydr i perry są zbliżone do piwa pod względem zawartości alkoholu – zawierają go do 8,5 proc. I tak jak piwo mogą wpłynąć na zmniejszenie spożycia napojów spirytusowych. Potrzebę zmiany uzasadniają także trudną sytuacją gospodarczą i polityczną wynikającą z wprowadzonego przez Rosję embarga na polskie jabłka.

etap legislacyjny: pierwsze czytanie w Sejmie