Daleko od Sofoklesa

Po tragedii smoleńskiej wiele mówiło się o odpowiednim traktowaniu ciał ofiar katastrofy i – słusznie – piętnowano każdy przejaw braku szacunku.

Publikacja: 24.09.2013 23:00

Dominik Zdort

Dominik Zdort

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek

Poszanowanie ciał zmarłych i ich godny pochówek są bowiem ważną normą w europejskim kręgu cywilizacyjnym, udokumentowaną już przez Sofoklesa. Okazujemy w ten sposób współczucie dla krewnych osoby zmarłej, ale też potwierdzamy swoje związki z naszym dziedzictwem kulturowym. Nie bez przyczyny oburzenie zawsze wywołują rabunki grobów.

Ów szacunek należy się wszystkim zmarłym. Opiekujemy się grobami także tych, których za ich życia mogliśmy nienawidzić – na przykład żołnierzy sowieckich i niemieckich, którzy w czasie wojny mordowali naszych rodziców i dziadków. Okazujemy poszanowanie ich szczątkom nie po to, aby wyrazić akceptację dla postawy najeźdźców, ale by pokazać, że w obliczu śmierci wszystkie doczesne konflikty są bez znaczenia.

Dlatego tak oburzający jest proceder, który opisujemy dziś w „Rzeczpospolitej". Wszystko wskazuje na to, że przez wiele lat firma, która – na mocy umowy międzynarodowej z Niemcami – miała zajmować się ekshumacją ciał żołnierzy niemieckich na terenie Polski w rzeczywistości te zwłoki bezcześciła i okradała z cennych przedmiotów. Polskie władze nie dość, że nie stworzyły dla ekshumacji żadnych ram prawnych, to jeszcze – od ubiegłego roku, gdy Ministerstwo Kultury już wiedziało o tym procederze – nie potrafiły skutecznie zareagować. Firma bezczeszcząca szczątki żołnierzy nie tylko dalej prowadziła działalność, ale też otrzymywała kolejne zezwolenia na ekshumacje.

Sprawa była przez wiele miesięcy chowana pod korcem dlatego, że – jak się wydaje – ktoś obawiał się wybuchu międzynarodowej afery. Trudno wyobrazić sobie większy absurd: aby podtrzymać dobre stosunki z Niemcami, polski rząd pozwalał na to, aby bezczeszczone były zwłoki niemieckich żołnierzy.

Zbezczeszczono szczątki żołnierzy II Wojny Światowej?

Poszanowanie ciał zmarłych i ich godny pochówek są bowiem ważną normą w europejskim kręgu cywilizacyjnym, udokumentowaną już przez Sofoklesa. Okazujemy w ten sposób współczucie dla krewnych osoby zmarłej, ale też potwierdzamy swoje związki z naszym dziedzictwem kulturowym. Nie bez przyczyny oburzenie zawsze wywołują rabunki grobów.

Ów szacunek należy się wszystkim zmarłym. Opiekujemy się grobami także tych, których za ich życia mogliśmy nienawidzić – na przykład żołnierzy sowieckich i niemieckich, którzy w czasie wojny mordowali naszych rodziców i dziadków. Okazujemy poszanowanie ich szczątkom nie po to, aby wyrazić akceptację dla postawy najeźdźców, ale by pokazać, że w obliczu śmierci wszystkie doczesne konflikty są bez znaczenia.

Komentarze
Estera Flieger: Po spotkaniu Karola Nawrockiego z Donaldem Trumpem politycy KO nie wytrzymali ciśnienia
Komentarze
Artur Bartkiewicz: Donald Tusk w orędziu mówi językiem PiS. Ale oferuje coś jeszcze
Komentarze
Michał Szułdrzyński: Nie wykręcajcie nam rąk patriotyzmem, czyli wojna pod flagą biało-czerwoną
Komentarze
Jacek Nizinkiewicz: Grzegorz Braun testuje siłę państwa. Czy może więcej i pozostanie bezkarny?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Komentarze
Kazimierz Groblewski: Ktoś powinien mocniej zareagować na antysemityzm Grzegorza Brauna
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne