Dyrektywa Parlamentu i Rady 2011/77/UE dokonała zmian w dyrektywie 2006/116/WE w sprawie czasu ochrony prawa autorskiego i niektórych praw pokrewnych.
W związku z tym w ostatnich tygodniach pojawiły się liczne komentarze, z których wynika, że dzięki wprowadzeniu przepisów zmienionej dyrektywy czas ochrony piosenek wydłuży się w Unii Europejskiej z 50 do 70 lat. W niektórych artykułach lub informacjach prasowych była nawet wprost mowa o wydłużeniu czasu ochrony praw autorskich do utworów muzycznych >patrz ramka.
W świetle zakresu zmian wprowadzonych przez dyrektywę 2011/77/UE oraz dotychczasowych unormowań prawa autorskiego twierdzenia zawarte w niektórych publikacjach mogą być jednak mylące, a nawet nieprawdziwe. Przemieszane zostały w nich bowiem pojęcia praw autorskich (zwłaszcza do utworów muzycznych lub słowno-muzycznych) oraz praw pokrewnych, a w szczególności praw artystów wykonawców (praw do artystycznych wykonań).
Odmienne pojęcia, odmienne regulacje
Przedmiotem majątkowych i osobistych praw autorskich (w sensie ścisłym) są utwory, czyli wszelkie przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalone w jakiejkolwiek postaci. Utwory to w szczególności dzieła wyrażone słowem, symbolami matematycznymi czy znakami graficznymi, dzieła plastyczne, muzyczne lub słowno-muzyczne, a nawet projekty architektoniczne.
Prawa pokrewne to z kolei zbiorcze określenie grupy praw obejmujących, oprócz praw do artystycznych wykonań, prawa do fonogramów i wideogramów, do nagrań programów, do pierwszych wydań oraz do wydań naukowych i krytycznych. Artystyczne wykonania chronione przez prawo obejmują, między innymi, działania dyrygentów, instrumentalistów czy wokalistów. Chociaż prawa pokrewne cechują pewne podobieństwa do praw autorskich, to jednak stanowią one odrębną kategorię prawną.