Opłaty licencyjne: stawki nie będą zabójcze dla serwisów
– Warto przypomnieć, że praktyki monopolisty na rynku wyszukiwania są już od kilku lat przedmiotem badania Komisji Europejskiej – mówi mec. Jacek Wojtaś z Izby Wydawców Prasy. – Kwestionuje się m.in. narzucanie nieuczciwych warunków reklamowych czy też preferowanie w wynikach wyszukiwania własnych serwisów. W kilku sprawach zapadły już decyzje i na firmę Google nałożono miliardowe kary. W rozmowach z wielkimi graczami internetowymi wydawcy stali dotychczas na przegranej pozycji, co dyrektywa może zmienić – dodaje.
Nie ma też obawy, by dostęp do materiałów prasowych został ograniczony. Wydawcy doceniają, że konsumenci korzystają z łatwego dostępu do treści na portalach spo łecznościowych czy w wyszukiwarkach, gdzie gromadzone są wielorakie źródła treści. Korzystają na tym nie tylko konsumenci, ale także podmioty gospodarujące treściami wydawców, które czerpią korzyści ze zwiększonego ruchu, wpływów z reklam, a w niektórych przypadkach z opłat subskrypcyjnych. Bez uczciwego udziału w przychodach, które inni czerpią z wykorzystywania tych treści, dalsze finansowanie wysokiej jakości dziennikarstwa stanie się dla wydawców ekonomicznie nieopłacalne i nierealne do utrzymania, a to byłoby szkodliwe dla wszystkich, zwłaszcza dla czytelników.
W rubryce #PrawaTwórców publikujemy teksty redakcyjne, które mają rozwiać wątpliwości oraz narosłe mity i półprawdy na temat dyrektywy w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym przyjętej przez Parlament Europejski po poprawkach 26 marca.