Reklama

Prawo autorskie: rząd chce walczyć z pressclippingiem

Rząd chce ograniczyć sprzedaż przeglądów prasy bez rekompensaty dla gazet. Główna firma z tej branży lobbuje jednak za utrzymaniem status quo.

Aktualizacja: 22.06.2015 22:26 Publikacja: 22.06.2015 19:18

Prawo autorskie: rząd chce walczyć z pressclippingiem

Foto: 123RF

Prezesi stowarzyszeń Gazet Lokalnych i Prasy Lokalnej oraz Izby Wydawców Prasy napisali do poseł Iwony Śledzińskiej-Katarasińskiej (PO), przewodniczącej sejmowej Komisji Kultury, która pracuje nad nowelizacją prawa autorskiego. Sprzeciwiają się e-mailowi Instytutu Monitorowania Mediów – największej firmy pressclippingowej w Polsce, który ta wysłała do wydawców prasy lokalnej, aby opowiedzieli się za utrzymaniem obecnego przepisu, tj. art. 30.

Przepis ten to archaiczna regulacja, która była przewidziana dla ośrodków dokumentacji np. przy instytutach naukowych, aby dokumentowały ich działalność. Tymczasem powołują się na niego potentaci pressclippingu w sporach z prasą, zwłaszcza papierową.

Przeglądy do łóżeczka

Na czym polega interes, pokazuje klasyczny dla tego tematu przetarg, jaki w 2009 r. rozpisało Ministerstwo Sprawiedliwości na monitoring 127 tytułów prasowych. Ich roczna prenumerata dla 50 urzędników kosztowałaby 2,5 mln zł, a wygrała oferta za 57 tys. zł. W taki oto sposób urzędnicy dostają gotowe informacje na interesujące ich tematy, a tracą wydawcy w prenumeracie, w kioskach.

40 mln zł

- przekraczają roczne przychody branży monitoringu mediów w Polsce

Reklama
Reklama

„Instytut Monitorowania Mediów posługuje się nieprawdziwymi argumentami, budując opinię służącą wyłącznie osiągnięciu jego lobbystycznego celu, jakim jest niedopuszczenie do przyjęcia przez Sejm projektu noweli prawa autorskiego, w szczególności art. 30" – napisali autorzy sprzeciwu.

Ministerstwo Kultury oraz rząd już wcześniej opowiedziały się za wykreśleniem art. 30.

Kosztem prasy

Mówił o tym Karol Kościński, dyrektor Departamentu Własności Intelektualnej i Mediów w resorcie kultury podczas posiedzenia Komisji Kultury:

– Komercyjne firmy nie mogą opierać monitoringu mediów na art. 30 prawa autorskiego, z kilku powodów. Między innymi dlatego, że nie jest to działanie niekomercyjne, a zgodnie z art. 35 prawa autorskiego wszystkie akty, które godzą w słuszne interesy twórcy albo stanowią konkurencję ekonomiczną dla twórcy, nie mogą się opierać na dozwolonym użytku. Konkurencja firm monitorujących media polega na tym, że nie ponosząc opłat licencyjnych, nie nabywając praw, są w stanie sprzedawać dostęp do treści, informacji prasowych taniej – podkreślał dyrektor Kościński.

2 mln zł

- tracą rocznie wydawcy z powodu pressclippingu (według szacunków wydawnictw)

Reklama
Reklama

Dla osoby neutralnej w tym sporze jest jasne, że art. 30 nie może być podstawą pressclippingu. Dlaczego jest spór?

– Chodzi prężny rynek i znaczne dochody – mówi mec. Damian Flisak, zajmujący się m.in prawem autorskim.

– Jeżeli przepis jest niejasny, to należy go zmienić lub usunąć – zwraca z kolei uwagę prof. Ewa Nowińska z Katedry Prawa Własności Intelektualnej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

– Petycja jest dokumentem, w którym wydawcy mediów lokalnych i specjalistycznych przedstawiają swoje poglądy. Podpisali już ją wydawcy 140 tytułów prasowych, a Instytut Monitorowania Mediów popiera pozostawienie art. 30 w ustawie – odpowiedział „Rz" Krzysztof Sitkiewicz, dyrektor finansowy Instytutu.

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Sądy i trybunały
Fundacja Helsińska nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Nieruchomości
Nadchodzi rewolucja w spółdzielniach mieszkaniowych. Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama