Reklama

Nie tylko znane marki są w cenie

Sprzedaż marek własnych w Polsce warta jest już ponad 30 mld zł. Najmocniej wypromowały je na naszym rynku dyskonty

Publikacja: 17.10.2019 14:27

Nie tylko znane marki są w cenie

Foto: Adobe Stock

Jak podaje firma Nielsen już ponad 20 proc. sprzedaży kategorii FMCG przypada ma marki własne. W 2018 r. ich sprzedaż wzrosła o 5,2 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Dyskonty odpowiedzialne za 81,8 proc. sprzedaży marek własnych w Polsce, stworzyły też potęgi marek nabiałowych. Mleczna Dolina z Biedronki i Pilos z Lidla należą do najczęściej kupowanych produktów marek własnych.

- Produkty marek własnych na dobre zagościły w Polskich domach. Co 5 artykuł w koszyku FMCG to produkt marki własnej, kupowany najczęściej w dyskoncie, gdzie najchętniej sięgamy po nabiał - mówi Justyna Duda, senior client consultant w Nielsen Connect, jedna z autorek raportu. Marki własne można przypisać do czterech głównych grup pod względem ich znaczenia dla danej kategorii oraz dynamiki rozwoju. Według Nielsena Connect marki własne nabiałowe charakteryzują się wzrostem i udziałem powyżej średniej, co oznacza że ta grupa wciąż posiada potencjał dalszego wzrostu - dodaje ekspertka.

Czytaj także: Limit na marki własne to walka z wiatrakami

W kolejnych grupach znalazły inne marki np. odnotowujące wysokie wzrosty przy niskim udziale w rynku oraz takie z wolniejszymi wzrostami i również niskim udziale w rynku. Na pograniczu tych dwóch grup znajdują się napoje bezalkoholowe. Z kolei marki generujące niższe wzrosty, ale przy wysokich udziałach w rynku to domena tzw. "suchej półki" obejmującej m. in: przyprawy, produkty i dania chłodzone, oleje, makarony, zupy, sosy, mąkę, cukier i inne podstawowe produkty spożywcze.

- Polacy docenili jakość marek własnych. Aż 44 proc. z nich deklaruje, że wybiera więcej takich produktów. Siedem lat temu twierdziła tak tylko 1/3 badanych - wskazuje Piotr Murawski, client specialist w Nielsen Connect, drugi z autorów raportu. Dzieje się tak m.in. dlatego, że marki własne podążają tą samą drogą trendów, co produkty brandowe. Premiumizacja, czyli oferowanie wysokiej jakości wyjątkowych i ekskluzywnych produktów w przystępnych cenach to jeden z obserwowanych kierunków - uzupełnia ekspert.

Reklama
Reklama

Trend premiumizacji jest napędzany także optymizmem zakupowym Polaków. Jak wynika z badania TCB Global Consumer Confidence Index, wskaźnik dla Polski wyniósł w drugim kwartale 2019 roku 106 punktów, co oznacza, że Polacy pozytywnie oceniają swoje perspektywy zawodowe, finanse osobiste oraz deklarują, że są skłonni wydawać pieniądze. Wyróżnia nas to na tle przeciętnego Europejczyka, ponieważ wskaźnik dla Europy wyniósł tylko 87 punktów.

Handel
Shein kontratakuje. Chińska platforma oskarża francuski rząd o „spisek” i „krucjatę”
Handel
Niedziele handlowe w grudniu 2025: Kiedy będzie można zrobić świąteczne zakupy?
Handel
Stało się – Prada ogłosiła, że przejęła rodzimego rywala Versace. „Transakcja dekady”
Handel
Black Friday jednak nie rozczarował, Polacy ruszyli na zakupy. Zwłaszcza online
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
Świetny pomysł czy powrót PRL? O przejęcie Carrefoura przez państwo zapytaliśmy biznes
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama