Kolejna branża zderza się ze spowolnieniem. Będą zwolnienia

Przy wysokiej inflacji rynek online urośnie w tym roku o mniej niż 10 proc. W efekcie branżę czekają zwolnienia.

Publikacja: 07.04.2023 03:00

Kolejna branża zderza się ze spowolnieniem. Będą zwolnienia

Foto: Bloomberg

E-commerce po dwóch latach ogromnego wzrostu sprzedaży wywołanego pandemią i przymusowym zamknięciem konsumentów w domach teraz – tak jak inne sektory – zderza się ze spowolnieniem gospodarczym i inflacją.

Kolejne raporty wskazują, że rynek ten, choć rósł od wielu lat w tempie dwucyfrowym, to w 2023 r. zyska dużo mniej. Biorąc pod uwagę tempo wzrostu cen, realnie się zmniejszy. Ośrodek analityczny Statista w zaktualizowanej o efekty wojny w Ukrainie prognozie szacuje, że Polacy w 2023 r. na towary online wydadzą 16,6 mld dol., co oznacza wzrost poniżej 10 proc.

90 proc.

internautów w Polsce robi zakupy też online

Odbija się to na zatrudnieniu. Amazon ogłosił już zwolnienie na świecie blisko 30 tys. osób, a teraz zmienia także system wynagrodzeń, redukując premie i nagrody. Z nieoficjalnych informacji „Rzeczpospolitej” wynika, że koncern zwalnia też w Polsce, choć nie jest znana skala redukcji. Podobnie jest w przypadku Microsoftu, który pytany o zwolnienia w Polsce również odsyła do globalnego komunikatu ogłaszającego redukcję ponad 10 tys. miejsc pracy. Pracowników pozbywa się też Zalando, przyznając, że podczas pandemii z powodu rosnącej sprzedaży zespół został zbyt mocno zwiększony, a teraz musi się to zmienić. Firma spodziewa się także gorszych niż w 2022 r. wyników.

Czytaj więcej

Dobre czasy dla sprzedawców online się skończyły

Platforma Shoper także liczy się ze skromnym, jednocyfrowym wzrostem rynku e-handlu, choć sama rośnie szybciej. Mimo to równie ograniczyła zatrudnienie. – Zespół zmniejszył się do 315 osób z 342 w 2022 r. To efekt synergii i poprawy efektywności – tłumaczy Anna Miśko, członek zarządu Shopera.

Allegro z kolei zwolniło 50–60 inżynierów w czeskich spółkach, ale według pogłosek kwestią czasu są zwolnienia w Polsce. Największy sprzedawca internetowy także odczuje spowolnienie. – Są korekty, ale nie ma fali zwolnień. Zmiany przy obecnej skali zatrudnienia są na razie niewielkie – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro.

– Konsumenci wydają ostrożnie, co firmy już widzą. Niektóre reagują, redukując zespoły – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

E-commerce po dwóch latach ogromnego wzrostu sprzedaży wywołanego pandemią i przymusowym zamknięciem konsumentów w domach teraz – tak jak inne sektory – zderza się ze spowolnieniem gospodarczym i inflacją.

Kolejne raporty wskazują, że rynek ten, choć rósł od wielu lat w tempie dwucyfrowym, to w 2023 r. zyska dużo mniej. Biorąc pod uwagę tempo wzrostu cen, realnie się zmniejszy. Ośrodek analityczny Statista w zaktualizowanej o efekty wojny w Ukrainie prognozie szacuje, że Polacy w 2023 r. na towary online wydadzą 16,6 mld dol., co oznacza wzrost poniżej 10 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Zamożni Amerykanie zaczynają być ostrożni w wydatkach
Handel
Dyrektor Biedronki: Największe wyzwanie dla polskiego handlu? Demografia
Handel
Znany lek na cukrzycę wstrzymany w obrocie. GIF podjął decyzję
Handel
Rosyjski import gwałtownie spada. Putin nie przekonał Chińczyków
Handel
Haribo porozumiało się z Lidlem. Słynne żelki wrócą do sklepów sieci
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?