Reklama

Na zakupy lepiej iść później, by zrobić je taniej

Ponad połowa Polaków czeka z zakupami niemal do ostatniej chwili, a tylko 7 proc. nie zwraca uwagi, co ile kosztuje. Ceny zmieniają zwyczaje konsumentów.

Publikacja: 03.04.2023 03:00

Na zakupy lepiej iść później, by zrobić je taniej

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Choć na Wielkanoc Polacy wydają ułamek sumy przeznaczanej na Boże Narodzenie, to i tak jest to dla handlu bardzo ważny okres. W tym roku mija zdecydowanie w cieniu rosnących cen – produkty kupowane najczęściej na Święta Wielkanocne są droższe o 30 proc. niż przed rokiem, przy czym jajka – nawet ponad 50 proc.

30 proc. badanych mieszkańców Polski zadeklarowało, że chce zrobić zakupy tydzień, a 22,6 proc. – kilka dni przed świętami, wynika z badania UCE Research i Grupy Blix, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

Promocje królują

– Wielu osobom zależy na świeżym mięsie czy warzywach. W ostatnim tygodniu przed Wielkanocą konsumenci liczą na dodatkowe rabaty, bo nauczyło ich tego doświadczenie – mówi Krzysztof Łuczak, współautor badania i główny ekonomista Grupy Blix. – W tym roku, z uwagi na wysoką inflację, to będzie najczęstszą przyczyną odkładania wizyt w sklepach. Niektórzy mogą tylko obawiać się dużych kolejek do kas. Jednak rodacy będą wyjątkowo oszczędzać, przez co ich zakupy będą skromniejsze, a więc i szybsze – dodaje.

Sieci faktycznie szykują na ten czas promocje, niektóre także wydłużają godziny pracy. Lidl już teraz ma produkty kojarzone z Wielkanocą w specjalnych cenach. – W okresie przedświątecznym sklepy będą czynne w standardowych godzinach otwarcia. Natomiast w sobotę 8 kwietnia sklepy sieci czynne będą do godziny 13 – podaje biuro prasowe sieci.

Reklama
Reklama

– Trwają ustalenia odnośnie do godzin otwarcia sklepów, jak i ofert promocyjnych w tym okresie – wyjaśnia z kolei biuro prasowe Biedronki.

– Niskie ceny w połączeniu z wysoką jakością są w tym trudnym gospodarczo momencie tym, co jest dla klientów ważne. Wielkanocna oferta spełnia te potrzeby, wszystko w atrakcyjnych, promocyjnych cenach, które w wybranych kategoriach sięgają 25 proc. – mówi Agata Biernacka, kierownik działu komunikacji i PR sieci Aldi. – Z naszych wyliczeń wynika, że w 2022 roku klienci kupujący jaja mogli średnio zaoszczędzić aż 22 proc. na promocjach na te produkty – dodaje.

Dyskonty liderem

Z badania wynika, że ponad 90 proc. konsumentów chce wielkanocne zakupy zrobić w stacjonarnych sklepach, z czego 95 proc. głównie w dyskontach.

– Sieci te od wielu lat szeroko powtarzają, że w ich sklepach kupuje się tanio i szybko. I właśnie to się liczy, zwłaszcza przed świętami. Konsumenci wierzą w taką narrację, choć w praktyce nie zawsze okazuje się, że w tym segmencie jest najtaniej – mówi Krzysztof Łuczak. – Natomiast w tego typu placówkach rzeczywiście robi się szybciej zakupy niż np. w hipermarketach, które są powierzchniowo sporo większe – dodaje.

Co piąty badany chce najwięcej wydać w hipermarketach, ale już jedynie 5,9 proc. – w sklepach osiedlowych.

– Widać to po tym, że coraz więcej klientów traktuje nas jako uzupełnienie tego, co kupuje w dyskontach. Mamy jednak lojalnych klientów w okolicy, dodatkowo przed świętami przyciągamy ich wędlinami premium – przyznaje jedna z sieci mniejszych sklepów.

Reklama
Reklama

81,5 proc. konsumentów deklaruje, że chce świąteczne zakupy zrobić głównie na promocjach.

– Dziewięciu na dziesięciu kupujących poszukuje promocji, wielu z nich jest skłonnych zmienić sklep i markę, aby skorzystać z promocji. Dużym zorganizowanym sieciom sklepów z pewnością łatwiej jest zaoferować atrakcyjne promocje niż sklepom niezależnym, tradycyjnym – mówi Katarzyna Józefiak z NielsenIQ. – Wobec rosnących kosztów wytworzenia produktu i kurczących się marż istotna dla zwrotu z inwestycji jest też skala i siła negocjacyjna. Większe sieci handlu nowoczesnego mają większe możliwości zapewnienia odpowiedniej dostępności produktu podczas promocji – dodaje.

Powoduje to, że konkurencja na rynku zaostrza się. Tym bardziej że około 70 proc. konsumentów chce nawet w tym okresie redukować wydatki, nawet na żywność.

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama