Bardzo droga żywność jeszcze zdrożeje w 2023. Niektóre produkty 20–30 proc.

W najbliższych miesiącach czekają nas kolejne podwyżki. Mocno zdrożeją m.in. alkohole, mięso, nabiał i warzywa.

Publikacja: 03.01.2023 22:00

Bardzo droga żywność jeszcze zdrożeje w 2023. Niektóre produkty 20–30 proc.

Foto: Bloomberg

Ceny od miesięcy biją rekordy, a rok 2023 wcale nie zapowiada się lepiej: żywność, już przecież bardzo droga, jeszcze zdrożeje. Z danych zebranych przez nas wśród firm badawczych, związków branżowych i działów zakupów sieci handlowych wynika, że nabiał czy tłuszcze roślinne nadal mogą drożeć co najmniej o 20–30 proc., tylko nieco mniej mięso, pieczywo czy alkohole. Mocno będą rosnąć też ceny warzyw i owoców, zwłaszcza importowanych.

Kosztowna Wielkanoc

– W 2022 r. średni wzrost cen żywności wyniósł od 22,3 proc. według GUS, do 25,8 proc. według indeksu cen w sklepach detalicznych. To oznacza, że wybrane jednostkowe produkty, nie tylko żywnościowe, podrożały nawet o 80–100 proc. – mówi prof. Konrad Raczkowski, dyrektor Centrum Gospodarki Światowej UKSW. – W roku 2023 r. nastąpi wyhamowanie wzrostu cen żywności, ale powolne i wynikające m.in. z efektu wysokiej bazy w 2022 r. – dodaje Raczkowski.

Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy Blix, prognozuje, że największych zwyżek cen możemy się spodziewać na przełomie pierwszego i drugiego kwartału. – Najmocniej wśród żywności zdrożeją m.in. produkty tłuszczowe (oleje i masła), mięso (szczególnie drobiowe), nabiał (w tym mleko i sery) oraz warzywa – przewiduje Łuczak. – Najbardziej będzie to widoczne w okolicach marca i kwietnia. Później dynamika może lekko wyhamować – dodaje.

Czytaj więcej

Ceny w sklepach nadal będą rosły. Produkty, które mocno podrożeją w 2023

Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, mówi, że nie unikniemy również wzrostu cen pieczywa. – Powodem są m.in. rosnące ceny surowców oraz energii – mówi.

Sklepy już przygotowują klientów na podwyżki, tłumacząc je rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. – Poszła w górę płaca minimalna, do tego znacznie droższa jest energia czy gaz, zdrożeją paliwa. W efekcie ceny będą rosły – tłumaczy Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Wódka w górę

Jeszcze przed świętami spadła w sklepach liczba promocji, co jest zjawiskiem niespotykanym w tak ważnym dla branży okresie. Ogółem był to spadek o 0,8 proc., ale po wyłączeniu dyskontów i drogerii – aż o 6 proc.

Ceny będą rosły także z powodu podwyżek rozmaitych opłat. Na skutek wzrostu akcyzy droższe będą alkohole. – Jeżeli chodzi o produkty najbardziej powszechne i relatywnie najtańsze, spodziewamy się wzrostu ceny nawet o 20 proc. – mówi Witold Włodarczyk, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. – Zakładamy, że cena najtańszej wódki w objętości pół litra zbliży się do 30 zł – prognozuje. – Jeszcze w 2021 r. bez problemu można było dokonać takiego zakupu poniżej 20 zł – dodaje.

Ceny od miesięcy biją rekordy, a rok 2023 wcale nie zapowiada się lepiej: żywność, już przecież bardzo droga, jeszcze zdrożeje. Z danych zebranych przez nas wśród firm badawczych, związków branżowych i działów zakupów sieci handlowych wynika, że nabiał czy tłuszcze roślinne nadal mogą drożeć co najmniej o 20–30 proc., tylko nieco mniej mięso, pieczywo czy alkohole. Mocno będą rosnąć też ceny warzyw i owoców, zwłaszcza importowanych.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji