Bardzo droga żywność jeszcze zdrożeje w 2023. Niektóre produkty 20–30 proc.

W najbliższych miesiącach czekają nas kolejne podwyżki. Mocno zdrożeją m.in. alkohole, mięso, nabiał i warzywa.

Publikacja: 03.01.2023 22:00

Bardzo droga żywność jeszcze zdrożeje w 2023. Niektóre produkty 20–30 proc.

Foto: Bloomberg

Ceny od miesięcy biją rekordy, a rok 2023 wcale nie zapowiada się lepiej: żywność, już przecież bardzo droga, jeszcze zdrożeje. Z danych zebranych przez nas wśród firm badawczych, związków branżowych i działów zakupów sieci handlowych wynika, że nabiał czy tłuszcze roślinne nadal mogą drożeć co najmniej o 20–30 proc., tylko nieco mniej mięso, pieczywo czy alkohole. Mocno będą rosnąć też ceny warzyw i owoców, zwłaszcza importowanych.

Kosztowna Wielkanoc

– W 2022 r. średni wzrost cen żywności wyniósł od 22,3 proc. według GUS, do 25,8 proc. według indeksu cen w sklepach detalicznych. To oznacza, że wybrane jednostkowe produkty, nie tylko żywnościowe, podrożały nawet o 80–100 proc. – mówi prof. Konrad Raczkowski, dyrektor Centrum Gospodarki Światowej UKSW. – W roku 2023 r. nastąpi wyhamowanie wzrostu cen żywności, ale powolne i wynikające m.in. z efektu wysokiej bazy w 2022 r. – dodaje Raczkowski.

Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy Blix, prognozuje, że największych zwyżek cen możemy się spodziewać na przełomie pierwszego i drugiego kwartału. – Najmocniej wśród żywności zdrożeją m.in. produkty tłuszczowe (oleje i masła), mięso (szczególnie drobiowe), nabiał (w tym mleko i sery) oraz warzywa – przewiduje Łuczak. – Najbardziej będzie to widoczne w okolicach marca i kwietnia. Później dynamika może lekko wyhamować – dodaje.

Czytaj więcej

Ceny w sklepach nadal będą rosły. Produkty, które mocno podrożeją w 2023

Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, mówi, że nie unikniemy również wzrostu cen pieczywa. – Powodem są m.in. rosnące ceny surowców oraz energii – mówi.

Sklepy już przygotowują klientów na podwyżki, tłumacząc je rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. – Poszła w górę płaca minimalna, do tego znacznie droższa jest energia czy gaz, zdrożeją paliwa. W efekcie ceny będą rosły – tłumaczy Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Wódka w górę

Jeszcze przed świętami spadła w sklepach liczba promocji, co jest zjawiskiem niespotykanym w tak ważnym dla branży okresie. Ogółem był to spadek o 0,8 proc., ale po wyłączeniu dyskontów i drogerii – aż o 6 proc.

Ceny będą rosły także z powodu podwyżek rozmaitych opłat. Na skutek wzrostu akcyzy droższe będą alkohole. – Jeżeli chodzi o produkty najbardziej powszechne i relatywnie najtańsze, spodziewamy się wzrostu ceny nawet o 20 proc. – mówi Witold Włodarczyk, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. – Zakładamy, że cena najtańszej wódki w objętości pół litra zbliży się do 30 zł – prognozuje. – Jeszcze w 2021 r. bez problemu można było dokonać takiego zakupu poniżej 20 zł – dodaje.

Ceny od miesięcy biją rekordy, a rok 2023 wcale nie zapowiada się lepiej: żywność, już przecież bardzo droga, jeszcze zdrożeje. Z danych zebranych przez nas wśród firm badawczych, związków branżowych i działów zakupów sieci handlowych wynika, że nabiał czy tłuszcze roślinne nadal mogą drożeć co najmniej o 20–30 proc., tylko nieco mniej mięso, pieczywo czy alkohole. Mocno będą rosnąć też ceny warzyw i owoców, zwłaszcza importowanych.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Potężne zwolnienia Unilever w Europie. Pracę straci jedna trzecia załogi biurowej
Handel
Finał Euro 2024. Angielskie sieci handlowe zmieniają godziny otwarcia sklepów
Handel
Polacy kupują używane produkty luksusowe. Która marka króluje?
Handel
Sklepy internetowe nadal powstają jak szalone
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Handel
Amerykańska sieć rezygnuje z niegdyś ulubionej formy płatności bezgotówkowej
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą