Bez Ukraińców polskie sklepy miałyby kłopoty

Po trzech kwartałach klienci zza wschodniej granicy zostawili w polskich sklepach 3,8 mld zł, czyli dwa razy więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej.

Publikacja: 29.12.2022 16:28

Bez Ukraińców polskie sklepy miałyby kłopoty

Foto: Adobe Stock

Jednocześnie wydatki klientów z Ukrainy są aż o 83 proc. wyższe niż w tym samym czasie w 2020 r., choć wciąż niższe niż w czasach sprzed pandemii. Wtedy dzięki wizytom zakupowym klienci z Ukrainy zostawiali w sklepach w badanym okresie trzech kwartałów roku ok. 5,5 mld zł. Eksperci wskazują, że wzrost wydatków to bezpośrednia konsekwencja agresji Rosji na Ukrainę i zwiększonej częstotliwości przekroczeń granicy. Z danych Straży Granicznej wynika, że od 24 lutego br. granicę z Polską przekroczyło 8,7 mln osób z Ukrainy, a przebywa u nas ok. 2,3 mln obywateli tego kraju.

Z najnowszego raportu GUS wynika, że w trzecim kwartale br. cudzoziemcy przekroczyli granicę Polski 43,8 mln razy. To o 2,7 proc. więcej niż w poprzednim kwartale i 29,2 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Ukraińcy tylko w przedostatnim kwartale br. przekroczyli granicę z Polską 4,5 mln razy, podczas gdy rok wcześniej 2,4 mln razy.

Czytaj więcej

Kaufland wprowadził dwujęzyczne nazwy w sklepach na Śląsku

– Ruch na granicy polsko-ukraińskiej jest dosyć stabilny już od jakiegoś czasu. Podobna liczba osób każdego miesiąca wjeżdża i wyjeżdża z naszego kraju, choć saldo w październiku i listopadzie było dodatnie, co oznacza, że więcej osób do nas przyjechało - mówi Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service i ekspert ds. rynku pracy.

- To przekłada się bezpośrednio na wydatki Ukraińców w Polsce, które w pandemii zdecydowanie spadły, a teraz wracają do trendu wzrostowego. W czasach przed COVID-19 nasi wschodni sąsiedzi co kwartał wydawali w Polsce średnio 2 mld zł. Teraz w trzecim kwartale wydali 1,7 mld zł, co jest dobrą informacją, biorąc pod uwagę, że ostatnio taki odczyt widzieliśmy w 2019 roku – dodaje.

Ogółem cudzoziemcy w pierwszych trzech kwartałach br. wydali w Polsce 11,7 mld zł. To o 36,7 proc. więcej w porównaniu rok do roku, kiedy te wydatki były na poziomie 8,5 mld zł. Patrząc na to, kto zostawiał w naszym kraju najwięcej, to w trzecim kwartale 2022 r. największy udział w strukturze zakupów miały osoby przekraczające granicę z Niemcami (4,7 mld zł), a następnie z Ukrainą (1,7 mld zł), Czechami (1,19 mld zł), Słowacją (782 mln zł), Litwą (399 mln zł), Białorusią (276 mln zł).

Jednocześnie wydatki klientów z Ukrainy są aż o 83 proc. wyższe niż w tym samym czasie w 2020 r., choć wciąż niższe niż w czasach sprzed pandemii. Wtedy dzięki wizytom zakupowym klienci z Ukrainy zostawiali w sklepach w badanym okresie trzech kwartałów roku ok. 5,5 mld zł. Eksperci wskazują, że wzrost wydatków to bezpośrednia konsekwencja agresji Rosji na Ukrainę i zwiększonej częstotliwości przekroczeń granicy. Z danych Straży Granicznej wynika, że od 24 lutego br. granicę z Polską przekroczyło 8,7 mln osób z Ukrainy, a przebywa u nas ok. 2,3 mln obywateli tego kraju.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Prezenty świąteczne będą, ale często na raty
Handel
Były szef Abercrombie&Fitch pozywa firmę. Nie chciała płacić za jego prawników
Handel
Przy zakupie zabawek zaczęliśmy trzymać się za portfel
Handel
Ursula von der Leyen grozi Chinom sankcjami za wspieranie Rosji
Handel
Rząd odgrzał stary pomysł. Ale sieci handlowe nie chcą na siłę promować rolników
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?