Sezon świąteczny z fałszywymi promocjami. Zwłaszcza w Black Friday

Polska nie wdrożyła dotąd unijnej dyrektywy Omnibus, dlatego nadal w internecie będą królowały udawane i naciągane promocje. Zwłaszcza z okazji Black Friday

Publikacja: 02.11.2022 15:31

Sezon świąteczny z fałszywymi promocjami. Zwłaszcza w Black Friday

Foto: Adobe Stock

Choć do Black Friday zostały jeszcze ponad cztery tygodnie to sklepy już zaczęły promować się ofertami nawiązującymi do tej okazji. Zresztą z dnia na dzień nawet a handlu tradycyjnym będzie coraz bardziej świątecznie – bożonarodzeniowe dekoracje pojawiły się już w weekend choćby w sklepach Leroy Merlin, choć na razie były dyskretne.Ozdoby świąteczne już od dawna są z koeli dostępne np w sieci TK Maxx.

Kluczowe we wszystkich festiwalach okazji w tym okresie są właśnie przeceny, ale z nimi bywał wciąż różnie. Zazwyczaj prezentują się imponująco tylko w reklamie, gdy przyjdzie do kupowania atrakcyjność ofert się zmniejsza i trzeba uważać, czy faktycznie można mówić o jakiejkolwiek obniżce ceny.

Czytaj więcej

Polacy zaciskają pasa też w internecie. Żniwa e-commercesię skończyły

Coroczna analiza ofert blisko 800 sklepów internetowych, przeprowadzana przez Deloitte we współpracy z firmą Dealavo w 2021 r. pokazała, że w ubiegłoroczny Black Friday w porównaniu do piątku tydzień wcześniej obniżki cen sięgnęły średnio jedynie 3,6 proc. Co ciekawe, aż 57 proc. sklepów internetowych nie przygotowało dla klientów promocyjnych ofert. Do tego Black Friday w przypadku większości sprzedawców nie ograniczał się do jednego dnia, ale zaczął się nawet dwa tygodnie wcześniej i przedłużył się do poniedziałku 29 listopada.

W tym roku będzie tak samo, Polska nie wdrożyła wciąż unijnej dyrektywy Omnibus, choć weszła ona w życie 28 maja. Prawo to skończy z przynajmniej częścią udawanych promocji, sklepy nie będą już mogły sztucznie zawyżać cen przed wprowadzeniem obniżek, aby rabat wyglądał na większy niż w rzeczywistości. Dyrektywa nakłada się na przedsiębiorców obowiązek informowania o indywidualnym dostosowywaniu ceny do konsumenta na podstawie zebranych danych na temat jego preferencji i zachowań konsumenckich, jeśli takie działania mają miejsce czyli tzw. personalizowanie ofert promocyjnych.

- Black Friday, czy raczej już cały Black Week, stał się w ostatnich latach początkiem przypadającego na koniec roku peaku sprzedażowego w handlu - tak tradycyjnym, jak i online. Ostatni kwartał to dla wielu sprzedawców okres, w którym generują znacznie większe przychody, niż przez pozostałą część roku – mówi Katarzyna Iwanich, prezes Insightland z grupy Hexe Capital. - Choć promocje na Black Friday i Black Week mogą być w tym roku mniej atrakcyjne dla kupujących lub obejmować po prostu bardziej okrojony asortyment, to sprzedawcy na pewno nie zrezygnują z nich zupełnie - konsumenci przyzwyczaili się do tego święta wyprzedaży i jeśli nie znajdą na stronach czy w e-sklepach takich ofert, pójdą po prostu gdzie indziej – dodaje.

więcej w jutrzejszym wydaniu "Rzeczpospolitej" i na rp.pl

Choć do Black Friday zostały jeszcze ponad cztery tygodnie to sklepy już zaczęły promować się ofertami nawiązującymi do tej okazji. Zresztą z dnia na dzień nawet a handlu tradycyjnym będzie coraz bardziej świątecznie – bożonarodzeniowe dekoracje pojawiły się już w weekend choćby w sklepach Leroy Merlin, choć na razie były dyskretne.Ozdoby świąteczne już od dawna są z koeli dostępne np w sieci TK Maxx.

Pozostało 85% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biedronka trzęsie giełdą. Na akcjach Dino leje się krew
Handel
Zaskakujące wyniki Biedronki. Kurs Dino się załamał
Handel
Minister finansów chce walczyć z "małpkami. Zapowiada wspópracę z ministrą zdrowia
Handel
Udział Polski w Expo 2025 w Osace to szansa dla rodzimych firm
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Handel
Zaskakujące poparcie młodych dla zakazu handlu alkoholem