Nestlé podnosi ceny. Przerzuca rosnące koszty na konsumentów

Największy na świecie koncern spożywczy w całości przerzuca rosnące koszty na konsumentów.

Publikacja: 22.04.2022 14:18

Nestlé podnosi ceny. Przerzuca rosnące koszty na konsumentów

Foto: Bloomberg

- Podnieśliśmy ceny w odpowiedzialny sposób i zauważyliśmy utrzymujący się popyt – stwierdził w oświadczeniu, cytowanym przez CNN, Mark Schneider, szef Nestlé.

Średnio na świecie koncern podniósł swoje ceny nieco o ponad 5 procent, przy czym najbardziej ucierpieli na tym konsumenci w obu Amerykach. W Ameryce Północnej ceny skoczyły o 8,5 proc., a w Ameryce Łacińskiej o 7,7 procent. Schneider ostrzegł przy tym, że Nestlé będzie nadal podnosić ceny, gdyż rosną koszty działalności.

Koncern odnotował w pierwszym kwartale 2022 roku wzrost sprzedaży o 5,4 procenta i spodziewa się, że w całym roku odnotuje 5 procentowy wzrost. Motorami sprzedaży są marki takie, jak Purina PetCare, Nescafé i KitKat. Wyższe koszty, dzięki podwyżkom, nie oznaczają dla Nestlé niższych zysków – koncern szacuje, że podstawowa marża zysku wyniesie w tym roku od 17 do 17,5 procent. W 2021 roku marża Nestlé wyniosła 17,4 proc.

Światowe ceny żywności rosną i biją kolejne rekordy. Wpływ na to mają pandemia, zła pogoda (susze i powodzie) czy problemy ze stabilnością w wielu krajach. Do tego agresja Rosji na Ukrainę pogorszyła sytuację podnosząc ceny pszenicy i olejów roślinnych – Ukraina to jeden z największych eksporterów zbóż i oleju słonecznikowego.

Ceny będą rosły tak czy inaczej – globalna inflacja rośnie wskutek różnych przyczyn. W USA sięgnęła już 8,5 procenta, w Europie to średnio 7,8 procent, w Polsce to już 10,2 proc., a ceny producentów również rosną dynamicznie. W Niemczech ceny producentów wzrosły w marcu o 30 procent, najmocniej od… 73 lat. Wzrost cen napędza gwałtowny wzrost cen energii, problemy w łańcuchach dostaw i rosnące ceny żywności.

Nestlé to koncern, który ostatnio jest na cenzurowanym z powodu opieszałości w wychodzeniu z Rosji po agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Aktualnie Nestlé zaprzestało sprzedaży swoich najbardziej znanych marek takich jak KitKat czy Nesquik, ale nadal sprzedaje w Rosji artykuły spożywcze z kategorii podstawowych (np. żywność dla niemowląt) tłumacząc to racjonalnie względami humanitarnymi.

Czytaj więcej

Nestle ugiął się pod presją, częściowo opuszcza Rosję. Lista hańby ciągle długa
Handel
Żabka: patrzymy z optymizmem na 2025 r.
Handel
Patriotyzm konsumencki idzie w odstawkę, o zakupie decyduje cena
Handel
Długa kolejka do sprzedaży Pepco
Handel
Polacy mniej kradną w sklepach. Przynajmniej oficjalnie
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Handel
BSH przenosi dawną fabrykę Zelmera. Projekt za 600 mln zł
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego