Reklama

Nestle ugiął się pod presją, częściowo opuszcza Rosję. Lista hańby ciągle długa

Koncern Nestle ugiął się pod presją i wycofuje z Rosji część swoich marek. Jednak zupełnie stamtąd nie znika, podobnie jak oferta wielu innych firm.

Publikacja: 23.03.2022 21:00

Z Rosji znikną takie produkty Nestle, jak batony KitKat czy Nesquik.

Z Rosji znikną takie produkty Nestle, jak batony KitKat czy Nesquik.

Foto: Andrey Rudakov – Bloomberg

Nestle w przyznało komunikacie, że z Rosji znikną choćby takie produkty jak batony KitKat czy Nesquik. Firma wycofuje ogółem produkty nienależące do kategorii podstawowych i niezbędnych. Jednocześnie szwajcarska grupa podała, że nadal w Rosji będzie sprzedawać produkty dla dzieci czy medyczne odżywki. – Nie spodziewamy się osiągnięcia w Rosji zysku, więc także nie będzie podatków do budżetu. Jakikolwiek zysk zostanie przekazany na organizacje pomocowe – podało Nestle.

Czytaj więcej

Firmy w Rosji są w potrzasku. Nie wszyscy zamkną biznesy. Zyski najważniejsze?

Skuteczny bojkot

Od kilku dni, zwłaszcza w mediach społecznościowych, toczy się istna batalia skierowana przeciwko Nestle, które początkowo bardzo zdecydowanie odpowiadało, iż nie ma zamiaru się z Rosji wycofać. Sprowokowało to nawet groźby ataków hakerskich na biura i firmy grupy na całym świecie.

– Akcja była zmasowana i zapewne przyłożyła się do tej decyzji, ale z pewnością nie był to jedyny powód. Stoi za tym głębsza strategia – mówi Agnieszka Górnicka, prezes agencji badawczej Inquiry. – Niemniej skala zaangażowania konsumentów w tej sprawie, choćby w Polsce, to zjawisko, jakiego wcześniej nie mogliśmy obserwować.

– Dziś ocenia się, że kilkaset podmiotów opuściło rynek rosyjski. To na pewno jest spore utrudnienie dla Rosjan, ale też i sygnał, że wykluczenie Rosji z systemu SWIFT doprowadzi do zubożenia całego społeczeństwa – uważa Andrzej Jaworski, prezes Izby Gospodarczo Handlowej Rynku Spożywczego. – Szczególnie rażące dla Rosjan jest wycofanie się z rynku firm z sektora płatniczego zwłaszcza PayPal, Mastercard i Visa. To powoduje ograniczenie płatności bezgotówkowej, która z kolei zmusza całe społeczeństwo do płatności gotówkowej i wypłacania sporych kwot pieniędzy z banków.

Reklama
Reklama

Zmasowana akcja toczy się także przeciwko francuskiej grupie Adeo, operatorowi sieci Auchan, Leroy Merlin czy Decathlon. – Nie tylko opinia publiczna, ale i rządy wszystkich państw powinny wpływać na własnych przedsiębiorców, by ci zaprzestali prowadzenia działalności na terenie Rosji i Białorusi. Jako konsumenci powinniśmy bojkotować zakupy w Auchan, Leroy Merlin czy Decathlon i unikać wszystkich produktów grupy Nestle. Tylko w ten sposób zmusimy koncerny do opuszczenia Rosji – dodaje Andrzej Jaworski.

Długa lista hańby

Yale Chief Executive Leadership Institute publikuje listę firm, które nie zdecydowały się na zaprzestanie działalności w Rosji. Obok kilkudziesięciu podmiotów są trzy polskie – Polpharma, Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych oraz Cersanit, producent ceramiki sanitarnej z trzema fabrykami w Rosji. Choć firma chwali się akcjami pomocowymi dla Ukrainy, to jednocześnie nie poinformowała o zamknięciu rosyjskich zakładów lub zaprzestaniu w nich produkcji.

Wiele negatywnych przykładów płynie z Francji czy Belgii. Koncern motoryzacyjny Renault nawet wznowił produkcję w podmoskiewskich zakładach Avtovaz. Decyzja ma poparcie francuskiego rządu, który jest największym udziałowcem Renault.

Zdecydowana większość z 250 belgijskich firm z działalnością na terenie Rosji stanowczo odmawia opuszczenia kraju – wynika z ankiet dzienników „De Tijd” czy „L’Echo”. Ten ostatni podał, że 2021 r. belgijskie firmy zainwestowały w Rosji 1,5 mld euro, a 1,5 tys. podmiotów wyeksportowało tam towary za 3,4 mld euro.

Niektóre firmy podejmują kuriozalne decyzje, by udawać wsparcie dla Ukrainy. Gigant browarniczy Anheuser-Busch InBev miał z tego powodu wstrzymać sprzedaż Budweisera w Rosji, jednak innych swoich marek jak Stella Artois, Leffe i Hoegaarden już zakazem nie ma zamiaru obejmować.

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama