Reklama

Coraz większy problem z ruchem lotniczym w USA. Tysiące opóźnionych lotów

Z powodu trwającego od 27 dni paraliżu administracji (shutdown), spowodowanego nieuchwaleniem przez Kongres ustawy zapewniającej finansowanie władzom federalnym, w poniedziałek w całych Stanach Zjednoczonych opóźnionych zostało blisko 7 tysięcy lotów.

Publikacja: 28.10.2025 05:20

Coraz więcej kontrolerów ruchu lotniczego w USA nie stawia się w pracy

Coraz więcej kontrolerów ruchu lotniczego w USA nie stawia się w pracy

Foto: REUTERS/Daniel Cole/

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie są przyczyny obecnych opóźnień lotów w USA?
  • Jaki wpływ ma shutdown na pracę kontrolerów ruchu lotniczego?
  • Jakie mogą być konsekwencje przedłużającego się paraliżu administracji federalnej na transport lotniczy?

Ok. 13 tys. amerykańskich kontrolerów ruchu lotniczego i 50 tys. pracowników Administracji Bezpieczeństwa Transportu (TSA) od 1 października nie otrzymują wynagrodzenia za pracę. Przedłużający się shutdown oznacza, że we wtorek kontrolerzy i pracownicy TSA nie otrzymają wynagrodzenia należnego za pełny miesiąc pracy.

Shutdown: Spór o dopłaty do ubezpieczeń zdrowotnych paraliżuje Stany Zjednoczone

Kryzys został spowodowany nieprzyznaniem przez Kongres środków na działanie administracji federalnej. W Senacie USA jest ustawa przyjęta przez Izbę Reprezentantów Kongresu, która zapewniłaby finansowanie administracji na kilka tygodni, ale mniejszość senatorów z Partii Demokratycznej blokuje jej przyjęcie, domagając się przedłużenia dopłat do ubezpieczeń zdrowotnych dla Amerykanów korzystających z Ustawy o Przystępnej Opiece Zdrowotnej (Affordable Care Act).

Partia Demokratyczna przekonuje, że gdy program dopłat wygaśnie pod koniec 2025 roku, roczny koszt ubezpieczeń zdrowotnych uzyskiwanych przez ok. 24 mln Amerykanów w ramach Ustawy o Przystępnej Opiece Zdrowotnej wzrośnie o 114 proc., czyli średnio o 1016 dol. dla ubezpieczonego. Partia Republikańska nie wyklucza rozmów na temat tej kwestii, ale nie zgadza się, by wiązać je z finansowaniem administracji publicznej i domaga się od Partii Demokratycznej przyjęcia ustawy zapewniającej finansowanie administracji i zakończenia shutdownu. 

Czytaj więcej

Amerykanie będą mieć problem z lataniem? Biały Dom ostrzega
Reklama
Reklama

Mimo iż Partia Demokratyczna nie ma większości w Senacie, jest w stanie – dzięki procedurze określanej jako filibuster – blokować przyjęcie ustawy o finansowaniu administracji, ponieważ Partia Republikańska nie dysponuje kwalifikowaną większością 60 głosów w izbie wyższej Kongresu, która pozwoliłaby przełamać impas.

W związku z shutdownem część pracowników administracji federalnej wysłano na bezpłatne urlopy, jednak te osoby, których praca jest kluczowa dla funkcjonowania państwa, są zmuszone wykonywać swoje obowiązki nie otrzymując za to wynagrodzenia. W grupie tej są kontrolerzy ruchu lotniczego.

USA: Tysiące opóźnionych lotów. Kryzys będzie narastał

Przedłużający się shutdown sprawia, że coraz więcej kontrolerów nie stawia się w pracy, zasłaniając się np. zwolnieniami lekarskimi. Federalna Administracja Lotnictwa (FAA), organ nadzoru ruchu lotniczego w USA podała, że w poniedziałek z powodu braków kadrowych doszło do zakłóceń na lotniskach w Newark (stan New Jersey), Austin oraz Dallas Fort Worth (Teksas). Do zakłóceń doszło też na lotniskach w południowo-wschodnich stanach USA.  

Administracja Trumpa ostrzega, że kryzys może się zaostrzyć po wtorku, gdy kontrolerzy nie otrzymają po raz pierwszy pełnego wynagrodzenia za miesiąc pracy. 

Zawieszenia (shutdown) administracji federalnej w USA

Zawieszenia (shutdown) administracji federalnej w USA

Foto: PAP

W niedzielę opóźnionych było ponad 8,8 tys. lotów. Linie lotnicze Southwest Airlines podawały, że w niedzielę opóźnionych było 47 proc. (w liczbach bezwzględnych – 2 089) wszystkich obsługiwanych przez nie połączeń. W przypadku American Airlines odsetek ten wynosił 36 proc. (1 277), a w przypadku United Airlines – 27 proc. (807). Opóźnionych było też 21 proc. połączeń (725) obsługiwanych przez Delta Air Lines.

Reklama
Reklama

Amerykański Departament Transportu podał, że 44 proc. niedzielnych opóźnień było spowodowanych niestawieniem się w pracy kontrolerów ruchu lotniczego. W normalnych warunkach odsetek ten wynosi ok. 5 proc.

3,5 tys.

Tylu kontrolerów ruchu lotniczego brakowało w USA przed shutdownem

Zakłócenia w funkcjonowaniu ruchu lotniczego w USA wywołują rosnące niezadowolenie opinii publicznej i zwiększają presję na obie strony politycznego sporu, by doprowadzić do zakończenia shutdownu. Sekretarz transportu Sean Duffy spotkał się w poniedziałek w Cleveland z kontrolerami ruchu lotniczego. Tymczasem Stowarzyszenie Kontrolerów Ruchu Lotniczego planuje na wtorek demonstracje na kilku lotniskach. 

Już przed shutdownem FAA alarmowała, że w kraju brakuje ok. 3,5 tys. kontrolerów ruchu lotniczego, w związku z czym wielu kontrolerów jest zmuszonych do brania nadgodzin i pracy sześć dni w tygodniu. 

W 2019 roku, w czasie najdłuższego jak dotąd, trwającego 35 dni shutdownu, w związku z niestawianiem się w pracy kontrolerów i pracowników TSA, doszło do zmniejszenia liczby lotów obsługiwanych przez lotniska w Nowym Jorku i Waszyngtonie. 

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie są przyczyny obecnych opóźnień lotów w USA?
  • Jaki wpływ ma shutdown na pracę kontrolerów ruchu lotniczego?
  • Jakie mogą być konsekwencje przedłużającego się paraliżu administracji federalnej na transport lotniczy?
Pozostało jeszcze 94% artykułu

Ok. 13 tys. amerykańskich kontrolerów ruchu lotniczego i 50 tys. pracowników Administracji Bezpieczeństwa Transportu (TSA) od 1 października nie otrzymują wynagrodzenia za pracę. Przedłużający się shutdown oznacza, że we wtorek kontrolerzy i pracownicy TSA nie otrzymają wynagrodzenia należnego za pełny miesiąc pracy.

Shutdown: Spór o dopłaty do ubezpieczeń zdrowotnych paraliżuje Stany Zjednoczone

Pozostało jeszcze 92% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Polityka
Najstarszy prezydent na świecie zapewnił sobie ósmą kadencję
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Polityka
Kreml zaczyna się bać Trumpa
Polityka
Trzecia kadencja Donalda Trumpa wraca jak bumerang. Jest niekonstytucyjna, ale Trump jej nie wyklucza
Polityka
Argentyńczycy wybrali. Javier Milei okazał się mniejszym złem
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Polityka
Włoski sąd nakazał wydanie podejrzanego o sabotaż Nord Stream Niemcom
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama