Reklama
Rozwiń
Reklama

Polacy szaleją na zakupach bardziej niż inne nacje

Choć pod względem wartości wydatków internetowych odstajemy od czołówki, to pod wieloma innymi względami jesteśmy w gronie liderów. A to nie koniec boomu.

Aktualizacja: 06.09.2021 07:25 Publikacja: 05.09.2021 21:00

Aż 45 proc. Polaków zapowiada, iż w przyszłym roku chce robić zakupy głównie przez internet.

Aż 45 proc. Polaków zapowiada, iż w przyszłym roku chce robić zakupy głównie przez internet.

Foto: Adobe Stock

Aż 45 proc. Polaków zapowiada, iż w przyszłym roku chce robić zakupy głównie przez internet – wynika z globalnego badania firmy Klarna, operatora usług finansowych, która od niedawno działa w Polsce. „Rzeczpospolita" opisuje te wyniki jako pierwsza. To najlepszy wynik spośród badanych państw, choć z racji niższych zarobków nadal wydajemy mniej niż mieszkańcy bogatych państw zachodnioeuropejskich.

Szturm na internet

Nadrabiamy jednak entuzjazmem – aż co trzeci konsument robiący zakupy online korzysta z nich co najmniej raz w tygodniu, co wśród badanych państw jest ponownie jednym z najlepszych wyników. Pandemia na całym świecie spowodowała wymuszony zwrot ku kupowaniu online, ale w Polsce rynek od wielu lat rośnie w dwucyfrowym tempie i ostatnie kwartały z okresowo zamykanymi sklepami stacjonarnymi jeszcze ten trenda wzmocniły.

– Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na świecie, a Polacy pod wieloma względami wyprzedzają inne nacje – mówi Viveka Söderbäck, ekspert firmy Klarna ds. zachowań konsumenckich. – Polscy konsumenci są niesamowicie obeznani z technologią: korzystają z najnowszych rozwiązań, aby robić zakupy tam, gdzie chcą i kiedy chcą, a sposób robienia zakupów online dopasowują do swoich potrzeb – dodaje.

Czytaj więcej

Coraz częściej kupujemy elektronikę przez internet
Reklama
Reklama

Potencjał rynku jest ogromny: mowa jest o ok. 100 mld zł, jakie już wydajemy online. Do tego liczba e-sklepów zbliżyła się już do 50 tys., kolejne dziesiątki tysięcy sprzedaje nawet bez własnej strony, ale korzystając z platform typu marketplace, jak Amazon, Allegro czy eBay oraz wiele innych.

– Pandemia pokazała, że Polacy jeszcze bardziej polubili zakupy w sieci: obecnie prawie 90 proc. internautów kupuje przez internet. Polacy są bardzo wymagającymi konsumentami, lubią nowinki technologiczne i szybko się uczą – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Rozwój rynku nakręca wiele innych czynników, jak oferta systemów płatności czy dostaw. Polską specjalizacją są automaty do odbioru przesyłek – samych paczkomatów InPostu jest już 14 tys. Co miesiąc powstają tysiące kolejnych urządzeń tego typu, również innych operatorów. Pomaga elastyczna polityka zwrotów: choć prawo nakłada obowiązek przyjmowania zakupów w ciągu 14 dni, to standardem staje się termin dłuższy, nawet do 100 dni.

– Jeśli chcemy, aby handel internetowy rozwijał się, to zwroty będą jego naturalną konsekwencją. Sklepy radzą sobie z tą sytuacją, to klasyczny przypadek typu „coś za coś": nie płacą czynszu w związku z ekspozycją towaru, ale mają koszty zwrotów – mówi Rafał Agnieszczak, prezes brokera kurierskiego Furgonetka.

– Tylko nieliczne sklepy, a właściwie niemal wyłącznie duże platformy, mają usługę zwrotów stworzoną w sposób przyjazny dla klientów. Większość sprzedawców traktuje tę kwestię jako balast i nie ułatwia konsumentom działania, co może opłacać się krótkoterminowo, ale długoterminowo jest rozwiązaniem nie do utrzymania. Zwroty powinny być szybkie, intuicyjne i najlepiej darmowe – dodaje.

– Polacy zaczęli na potęgę korzystać z dobrodziejstw e-handlu. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy zostały zniesione liczne bariery, które w jakimś stopniu blokowały ten potencjał. Dziś zakupy w internecie robimy znacznie chętniej, bardzo często wydając na nie mniejsze kwoty niż przed pandemią – mówi Sebastian Błaszkiewicz, dyrektor sprzedaży w Unity Group.

Reklama
Reklama

Paliwo z wielu źródeł

Boom potwierdzają sprzedawcy. W ciągu ostatnich 12 miesięcy do platformy Zalando dołączyło ponad 10 mln aktywnych użytkowników, co dało 44,5 mln aktywnych użytkowników na koniec drugiego kwartału 2021 r. Kupujący częściej korzystali z Zalando, a średnia liczba zamówień na użytkownika wyniosła rekordowe pięć w skali roku. – Klienci pozyskani w pierwszym okresie lockdownu w 2020 r., pozostawali bardzo aktywni, mimo stopniowego znoszenia ograniczeń wywołanych pandemią i ponownego otwarcia sklepów – podaje firma.

Kolejnym polem dotarcia do klientów jest rynek mobilny: w badaniu Klarny niemal co drugi kupujący online korzysta z urządzeń typu smartfon lub tablet na zakupach.

– Rola mobile w zakupach online rośnie systematycznie od kilku lat, a polski rynek szybko odrobił w tym obszarze straty względem rynków zachodnich. Kiedy w 2013 r. widzieliśmy dane np. z Hiszpanii, gdzie około 50 proc. transakcji e-commerce'owych pochodziło z mobile, u nas ten odsetek wynosił nieco ponad 20 proc. Dziś, kilka lat później, Polacy traktują telefon jako oczywiste „miejsce" robienia swoich zakupów. I tych, którzy zamiast do galerii, zaglądają do smartfona, będzie coraz więcej – mówi Katarzyna Iwanich, prezes Insightland z grupy Hexe Capital.

– Na trend „mobile first" stawia także Google. Wprowadzony przez niego Mobile First Index od kilku lat promuje te strony, które poprawnie wyświetlają się na telefonach i ma to przełożenie na pozycję w wynikach wyszukiwania. Dla e-commerce wysokie pozycje w Google'u dają bezpośrednie przełożenie na wielkość sprzedaży – dodaje Katarzyna Iwanich.

Handel
Chiny pracują nad nowym systemem licencji na eksport metali ziem rzadkich
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Handel
CCC stawia na sklepy stacjonarne. Pokazuje plany na 2026 rok
Handel
Skandal wokół Shein. Francuski rząd zapowiada działania regulacyjne
Handel
Kazachstan staje do wyścigu o metale ziem rzadkich. Złoże jak połowa zasobów Chin
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Handel
Spór UE i USA o oliwki. WTO potrzebowała sześciu lat na decyzję
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama