Zakupy nie muszą tonąć w niepotrzebnej folii

Po sklepach stacjonarnych również sprzedawcy internetowi walczą z nadmiarem plastiku. Nie tylko w formie narzucanej unijną dyrektywą, wiele wdrożeń sięga znacznie dalej niż wymogi prawne.

Aktualizacja: 16.06.2019 21:35 Publikacja: 16.06.2019 21:00

Zakupy nie muszą tonąć w niepotrzebnej folii

Foto: Adobe Stock

Antyplastikowa rewolucja zaczęła się na dobre, firmy wprowadzają zmiany w sposobie pakowania zamówień dla klientów. Unijna dyrektywa o zakazie sprzedaży plastikowych jednorazówek tylko przyspieszyła zmiany także w innych segmentach rynku. Zalando właśnie ogłasza inicjatywę przestawienia się na ekologiczne materiały opakowaniowe do 2020 r. – dowiedziała się „Rzeczpospolita".

Czytaj także: Groźba kaucji – i plastik zniknie

Karton bez folii

– Opakowania są pierwszym, więc jednym z najważniejszych punktów kontaktu z klientami. Jest to jednak złożony temat – dążymy do zmniejszenia liczby zużywanych materiałów i uczynienia ich bardziej przyjaznymi dla środowiska, ale musimy również zapewnić odpowiednią ochronę produktów w drodze do klienta – mówi Uwe Streiber, odpowiedzialny za obszar opakowań w Zalando SE.

– Jako platforma mamy wpływ na to, jakich surowców używamy, oraz możemy dostosowywać nasze procesy w taki sposób, aby zmniejszyć ich zużycie. Dzięki temu rozwiązujemy dwa problemy środowiskowe: ograniczamy emisję dwutlenku węgla oraz liczbę odpadów – dodaje.

Zalando usuwa plastikowe torby z przesyłek z kosmetykami, zainwestowało też w torby, w których przesyłane są ubrania, zamieniając surowiec z plastiku na tworzywo w 80 proc. pochodzące z recyklingu, oszczędzając tym samym do 40 proc. emisji dwutlenku węgla na kilogram. Dodatkowo w 2018 r. Zalando zredukowało emisję CO2 o 16 proc. i przestawiło się na prawie w 100 proc. ekologiczną energię w centrach logistycznych w Polsce.

Także polska grupa LPP, znana z marek House czy Reserved, idzie w kierunku przejścia na ekologiczne opakowania w e-handlu. W dostawach e-commerce marek Reserved i Mohito wykorzystuje tylko opakowania wykonane z makulatury, ale nie na wszystkich rynkach, na których działa, zmiany można tak szybko wprowadzić.

– Takim przypadkiem jest Rosja, gdzie ze względu na trudne warunki pogodowe oraz długą drogę, jaką pokonują każdego dnia nasze paczki, musimy korzystać z podwójnego zabezpieczenia – mówi Anna Miazga, koordynatorka ds. CSR w LPP. Dlatego w tych paczkach folia nadal jest obecna.

Kaucji za plastik nie będzie? Rząd jeszcze nie zdecydował

– Na pozostałych rynkach 78 proc. opakowań wykorzystywanych w e-commerce wszystkich pięciu marek to kartony, a foliopaki stanowią tylko 22 proc. puli wszystkich realizowanych wysyłek – dodaje.

– Zmiana wykorzystywanych do pakowania surowców może się wiązać z wyższymi kosztami w krótkim okresie, ale w dłuższej perspektywie się opłaca – mówi Waldemar Moss, współwłaściciel Expondo. Tylko w krajach OECD wartość wdrożenia najlepszych praktyk w projektowaniu opakowań i recyklingu jako realnej alternatywy dla utylizacji, składowania odpadów i odzyskiwania energii szacowana jest na 2–3 mld dol. rocznie. – U nas zrównoważony rozwój i proces projektowania, użytkowania i usuwania opakowań jest jednym z priorytetów – mówi Moss. – W Polsce współpracujemy z wyspecjalizowaną firmą, która doradza nam i zajmuje się gospodarką odpadami i obiegiem zamkniętym – dodaje.

Jedzenie bez torebek

Sklepy sprzedające przez internet żywność również narzucają sobie ambitne plany. W stacjonarnych placówkach także mocno zmieniło się podejście do opakowań, sklepy zaczynają pozwalać, aby klienci przynosili na zakupy własne, zwrotne. Z kolei sieć Aldi, na razie w Niemczech, wprowadziła nawet opłaty za cienkie torebki do pakowania owoców czy warzyw, co też powinno zniechęcić do ich nadmiernego zużycia.

– Klienci w naszym e-sklepie mogą skorzystać z opakowań foliowych lub papierowych. Testujemy opakowania, które pochodzą z recyklingu i mogą być ponownie przetworzone. Dodatkowo w tym sezonie zbiorów warzywa i owoce ekologiczne będą pakowane w większości w biodegradowalne materiały takie jak papier czy specjalna folia – mówi Marek Garus, senior menedżer ds. e-commerce food w Carrefour.

Frisco.pl jeszcze w tym roku zmniejszy do minimum liczbę tacek, w których dostarczane są świeże produkty. Dzięki optymalizacji procesu pakowania zakupów spadnie też liczba używanych toreb. Klienci będą mogli zamówić jedno większe opakowanie zbiorcze, zamiast kilku mniejszych, a wszystko za sprawą zwiększenia liczby gramatur na stronie sklepu. Testowana będzie opcja pakowania produktów świeżych bez opakowań. W 2020 r. planowane jest wprowadzenie systemu kaucjonowania opakowań zwrotnych na owoce i warzywa.

– Kluczowe jest zachowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa i jakości dostarczanych produktów – mówi Grzegorz Bielecki, prezes Frisco.pl.

Z powodu unijnej dyrektywy o jednorazówkach ogromne zmiany czekają gastronomię, także w zamówieniach online. – Już teraz odnotowujemy, że część klientów w komentarzach pisze, żeby nie dostarczać wraz z ich zamówieniem plastikowych sztućców czy nie pakować zamówionych dań w dużą liczbę torebek. Zastanawiamy się, w jaki sposób takie zachowania promować – mówi Piotr Kruszyński, prezes PizzaPortal.pl.

– Będąc platformą do zamawiania online, możemy być raczej partnerem dla restauracji niż stroną, która będzie narzucała rozwiązania. Staramy się być eko w aspektach, w których możemy, np. we Wrocławiu mamy flotę elektrycznych skuterów rozwożących jedzenie z foodcourtów w galeriach handlowych – dodaje.

Niemcy z kolei już od tego roku pobierają od firm wysyłających zamówienia internetowe do klientów w tym kraju specjalną opłatę recyklingową z tytułu opakowań, które po otwarciu paczki trzeba będzie przetworzyć.

Opinia dla „rz"

Ewa Chodkiewicz, ekspert WWF Polska

Obecnie nie ma żadnych projektów legislacyjnych, które nałożyłyby na firmy prowadzące e-sprzedaż nowe obowiązki związane z opakowaniami. Niemniej widzimy, że często inicjatywę przejmują klienci, sygnalizując potrzebę zmian, i coraz częściej firmy na to reagują – to element ich wizerunku. Wypełnieniem kartonów nie musi być folia, równie dobrze sprawdzi się papier czy inne surowce.

Antyplastikowa rewolucja zaczęła się na dobre, firmy wprowadzają zmiany w sposobie pakowania zamówień dla klientów. Unijna dyrektywa o zakazie sprzedaży plastikowych jednorazówek tylko przyspieszyła zmiany także w innych segmentach rynku. Zalando właśnie ogłasza inicjatywę przestawienia się na ekologiczne materiały opakowaniowe do 2020 r. – dowiedziała się „Rzeczpospolita".

Czytaj także: Groźba kaucji – i plastik zniknie

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Przez rosnące ceny zyskują programy lojalnościowe. Czym przyciągają sklepy?
Handel
Będą tysiące nowych sklepów. Żabka przedstawiła ambitne plany rozwojowe
Handel
Ekspresowy koniec sprzedaży mentolowych wkładów tytoniowych?
Handel
Koniec z alkotubkami. Producent wstrzymuje natychmiast ich produkcję