Jedzenie bez torebek
Sklepy sprzedające przez internet żywność również narzucają sobie ambitne plany. W stacjonarnych placówkach także mocno zmieniło się podejście do opakowań, sklepy zaczynają pozwalać, aby klienci przynosili na zakupy własne, zwrotne. Z kolei sieć Aldi, na razie w Niemczech, wprowadziła nawet opłaty za cienkie torebki do pakowania owoców czy warzyw, co też powinno zniechęcić do ich nadmiernego zużycia.
– Klienci w naszym e-sklepie mogą skorzystać z opakowań foliowych lub papierowych. Testujemy opakowania, które pochodzą z recyklingu i mogą być ponownie przetworzone. Dodatkowo w tym sezonie zbiorów warzywa i owoce ekologiczne będą pakowane w większości w biodegradowalne materiały takie jak papier czy specjalna folia – mówi Marek Garus, senior menedżer ds. e-commerce food w Carrefour.
Frisco.pl jeszcze w tym roku zmniejszy do minimum liczbę tacek, w których dostarczane są świeże produkty. Dzięki optymalizacji procesu pakowania zakupów spadnie też liczba używanych toreb. Klienci będą mogli zamówić jedno większe opakowanie zbiorcze, zamiast kilku mniejszych, a wszystko za sprawą zwiększenia liczby gramatur na stronie sklepu. Testowana będzie opcja pakowania produktów świeżych bez opakowań. W 2020 r. planowane jest wprowadzenie systemu kaucjonowania opakowań zwrotnych na owoce i warzywa.
– Kluczowe jest zachowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa i jakości dostarczanych produktów – mówi Grzegorz Bielecki, prezes Frisco.pl.
Z powodu unijnej dyrektywy o jednorazówkach ogromne zmiany czekają gastronomię, także w zamówieniach online. – Już teraz odnotowujemy, że część klientów w komentarzach pisze, żeby nie dostarczać wraz z ich zamówieniem plastikowych sztućców czy nie pakować zamówionych dań w dużą liczbę torebek. Zastanawiamy się, w jaki sposób takie zachowania promować – mówi Piotr Kruszyński, prezes PizzaPortal.pl.
– Będąc platformą do zamawiania online, możemy być raczej partnerem dla restauracji niż stroną, która będzie narzucała rozwiązania. Staramy się być eko w aspektach, w których możemy, np. we Wrocławiu mamy flotę elektrycznych skuterów rozwożących jedzenie z foodcourtów w galeriach handlowych – dodaje.