Reklama

Mniej biedy. Dzieci wciąż bardziej narażone na niedostatek niż seniorzy

W zeszłym roku zmniejszyła się liczba osób, które żyły na poziomie minimum egzystencji. Główny Urząd Statystyczny podał, że w takiej sytuacji była co dziewiętnasta osoba w Polsce.

Publikacja: 27.06.2025 12:59

W zeszłym roku zmniejszyła się liczba osób, które żyły na poziomie minimum egzystencji

W zeszłym roku zmniejszyła się liczba osób, które żyły na poziomie minimum egzystencji

Foto: Adobe Stock

972 zł dla osoby żyjącej samotnie to kwota, która była granicą ubóstwa skrajnego w zeszłym roku. Minimum egzystencji co roku oblicza Instytut Pracy i Polityki Socjalnej (IPiPS). GUS podał, że na takim poziomie żyła w zeszłym roku co dziewiętnasta osoba (5,2 proc.). To mniej niż dwa lata temu, kiedy tak biednych było 6,6 proc. osób.

Minimum egzystencji to dane uśrednione dla kraju, bo ze względu na koszty utrzymania istnieją regionalne różnice. Na przykład, aby żyć na poziomie minimum egzystencji zwanym także minimum biologicznym (wyznacza poziom zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych, poniżej którego występuje biologiczne zagrożenie życia i rozwoju psychofizycznego człowieka) w woj. lubelskim potrzebnych było dla jednej osoby 872 zł, a na Pomorzu – ponad 1000 zł.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Gospodarka
Tak Światowa Organizacja Zdrowia pomaga Rosji. „Ryzyko legitymizacji reżimu”
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Gospodarka
Co nowy rząd Andreja Babiša może przynieść Czechom?
Gospodarka
Czy Niemcy czeka kryzys? Szef instytutu Ifo ostrzega: Sytuacja jest dramatyczna
Gospodarka
Czarny czwartek Kremla. USA uderzają w ropę, a Unia w banki i sojuszników Rosji
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Gospodarka
TIGER Grzegorza Kołodki ma już 25 lat
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama