Reklama
Rozwiń
Reklama

Organizacje pożytku publicznego nie będą mogły przeznaczać dowolnych kwot na promocję

Organizacje pożytku publicznego nie będą mogły przeznaczać dowolnych kwot na promocję.

Publikacja: 10.10.2014 09:07

Organizacje pożytku publicznego nie będą mogły przeznaczać dowolnych kwot na promocję

Foto: www.sxc.hu

Organizacje, które uzyskały z jednego procentu nie więcej niż 200 tys. zł, na reklamę będą mogły przeznaczyć nie więcej niż 5 proc.  tych środków. Te, którym podatnicy podarowali więcej, mogłyby wydać na promocję nie więcej niż 2 proc. Takie zmiany przewiduje projekt nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie opracowany przez Radę Działalności Pożytku Publicznego. Był on wczoraj przedmiotem obrad sejmowej podkomisji stałej do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi.

– To dopiero pierwsze spotkanie robocze, ale planujemy wnieść go do laski marszałkowskiej jako projekt komisyjny. Najpierw trzeba jednak tekst dopracować – wyjaśnia poseł Tadeusz Tomaszewski, przewodniczący podkomisji.

Część organizacji wydaje na spoty połowę kwoty uzyskanej od podatników

– Część organizacji wykorzystuje nawet połowę środków z jednego procentu na reklamę. To niedopuszczalne – argumentował na posiedzeniu Krzysztof Więckiewicz z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Projekt nie przewiduje jednak ograniczeń w finansowaniu wydatków na reklamę ze środków pochodzących ze składek członkowskich lub darowizn. Wszelkie bannery, plakaty i spoty powinny zawierać informację o źródłach ich finansowania.

Reklama
Reklama

Zgodnie z projektem naczelnik urzędu skarbowego, na wniosek Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, będzie wstrzymywał środki z jednego procentu PIT organizacji pożytku publicznego, wobec której zostało wszczęte postępowanie o pozbawienie jej tego statusu.

Na organizacji pożytku publicznego spoczywałby obowiązek zwrotu niewykorzystanych środków uzyskanych od podatników w terminie siedmiu dni od dnia utraty statusu.

Projekt zawiera też szczegółowe regulacje dotyczące regrantingu, czyli mechanizmu przekazywania środków otrzymanych od administracji publicznej w formie dotacji (grantu) przez jedną organizację pozarządową innym organizacjom.

Choć tzw. regranting jest już przewidziany przez prawo, ze względu na brak szczegółowych regulacji nie był do tej pory powszechnie wykorzystywany. Zgodnie z projektem całą odpowiedzialność za prawidłowe wydatkowanie środków będzie ponosiła organizacja, której organ administracji zlecił zadania, tzn. organizator projektu.

Organizacje, które uzyskały z jednego procentu nie więcej niż 200 tys. zł, na reklamę będą mogły przeznaczyć nie więcej niż 5 proc.  tych środków. Te, którym podatnicy podarowali więcej, mogłyby wydać na promocję nie więcej niż 2 proc. Takie zmiany przewiduje projekt nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie opracowany przez Radę Działalności Pożytku Publicznego. Był on wczoraj przedmiotem obrad sejmowej podkomisji stałej do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Reklama
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama