Zatory dławią firmy

Firmy zajmujące się handlem mają najwięcej problemów z regulowaniem swoich zobowiązań. Tuż za nimi sektor górniczy oraz transport.

Publikacja: 09.07.2014 05:00

Zatory dławią firmy

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

Polskie firmy nigdy nie były szczególnie rzetelnymi płatnikami, negatywnym symbolem takich praktyk są zaś sieci handlowe. Jednak z danych wywiadowni Bisnode Polska wynika, że niekoniecznie zasłużenie.

Sklepy nie są najgorsze

Firma zbadała moralność płatniczą niemal 50 sieci handlowych – ogółem na koniec 2013 roku 73,2 proc. ich zobowiązań finansowych regulowanych było zgodnie z umową. Jednocześnie sieci przeterminowały 19,5 proc. swoich zobowiązań do 30 dni, ale już tylko 2,4 proc. nie płaciło od 31 do 60 dni po terminie. Na jeszcze dłuższe opóźnienia przypadało w sumie tylko 4,9 proc. zobowiązań  finansowych wobec kontrahentów.

– Dane z końca 2013 roku w ogromnym stopniu są porównywalne z 2012 i 2011 rokiem. Na przestrzeni ostatnich trzech lat notuje się niewielkie zmiany – wyjaśnia Tomasz Starzyk z Bisnode Polska.

Handel na tle innych branż nie wypada najgorzej – najwięcej faktur w terminie, bo 36,5 proc., reguluje branża budowlana, ale jeśli mowa o opóźnieniach przekraczających nawet 120 dni, to także ta branża lokuje się w czołówce z wynikiem 12,1 proc.

Niechlubnymi liderami są górnictwo i transport, w których odpowiednio 16 proc. oraz 16,6 proc. zobowiązań w 2013 r. zostało uregulowanych z opóźnieniem przekraczającym 120 dni.

– Koszty, jakie firmy ponoszą w związku z obsługą nieterminowych należności, wynoszą 7,9 proc. wszystkich ponoszonych kosztów. To bardzo dużo, w wielu krajach wysoko rozwiniętych tyle przeznacza się na badania i rozwój – mówi Andrzej Kulik, rzecznik Krajowego Rejestru Długów.

Walka z wiatrakami

– Najpierw regulowane są należności publiczne, jak podatki czy opłaty. Potem są najważniejsi dostawcy, a na końcu tzw. mniejsi współpracownicy. Faktury od dostawców zagranicznych firmy uznają za mało istotne, co nie jest pozytywne z punktu widzenia eksporterów – mówi Arkadiusz Pączka, dyrektor Centrum Monitoringu Legislacji Pracodawców RP.

– Eksporterzy, dla których obsługujemy transakcje walutowe, mają podobne problemy co firmy krajowe – również stykają się z opóźnieniami płatności. Wskazują jednak, że dyscyplina płatnicza w innych krajach jest troszkę lepsza niż w przypadku odbiorców krajowych – twierdzi Radosław Jarema, dyrektor zarządzający Akcenty w Polsce.

Ekspert Pracodawców RP zauważa, że pewna poprawa jest wynikiem bardziej aktywnego monitoringu płatności czy większej współpracy z firmami windykacyjnymi.

– Zagrożenie utratą płynności finansowej w obecnej sytuacji gospodarczej sprawia, że kwestie odzyskiwania należności stają się jednymi z najważniejszych aspektów prowadzenia biznesu – mówi Marcin Ledworowski, wiceprezes BIG InfoMonitor.

Podkreśla, że jeśli firma co miesiąc oczekuje na dużą liczbę płatności (nawet niewielkich), każde opóźnienie w spłacie może wpłynąć na jej sytuację finansową. – Przedsiębiorcy niejednokrotnie nie zdają sobie z tego sprawy do momentu, gdy może być za późno, a przecież każdy dzień zwłoki zmniejsza szanse na odzyskanie należności – dodaje.

Polskie firmy nigdy nie były szczególnie rzetelnymi płatnikami, negatywnym symbolem takich praktyk są zaś sieci handlowe. Jednak z danych wywiadowni Bisnode Polska wynika, że niekoniecznie zasłużenie.

Sklepy nie są najgorsze

Pozostało 93% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli