Pracodawca nie może zrezygnować z kontynuowania PPK

Nowo utworzony podmiot, który przyjmuje pierwsze osoby zatrudnione, nie może uruchomić PPE zamiast PPK. Jeżeli przejmie podmiot prowadzący PPE, będzie prowadzić oba te programy.

Publikacja: 12.10.2023 02:00

Pracodawca nie może zrezygnować z kontynuowania PPK

Foto: Adobe Stock

W art. 133 ust. 1 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych (PPK) przyjęto, że pracodawcy objęci tą ustawą w terminach wskazanych w przepisach przejściowych mogli podjąć decyzję o niewdrożeniu PPK, jeżeli prowadzili pracowniczy program emerytalny (PPE) spełniający wymagania określone w tym przepisie. Przykładowo, pracodawca, który – według stanu na 31 grudnia 2018 r. – zatrudniał co najmniej 250 osób zatrudnionych, został objęty przepisami ustawy o PPK od 1 lipca 2019 r. Mógł jednak podjąć decyzję o niestosowaniu ustawy o PPK, jeżeli 1 lipca 2019 r. prowadził PPE, w którym uczestniczyło co najmniej 25 proc. osób zatrudnionych, oraz naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5 proc. wynagrodzenia. Uprawnienie do niewdrożenia PPK z uwagi na prowadzenie PPE nie jest bezterminowe. Traci się je m.in. w przypadku likwidacji PPE.

Pozostało 88% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?