Jeden z największych inwestorów, wielki pracodawca i największy usługodawca w Polsce. Co więcej – najpoważniejsza instytucja obywatelska, która w ciągu 23 lat działania stała się silnym filarem państwa. Tak o samorządach terytorialnych napisali na początku roku naukowcy, autorzy raportu o stanie samorządności terytorialnej w Polsce. Ale też natychmiast dodali, że system samorządności w Polsce nie jest idealny. Pozostawienie go w obecnym stanie grozi pogłębianiem się patologii i głębokim kryzysem.
Raport o samorządach zatytułowany „Narastające dysfunkcje, zasadnicze dylematy i konieczne działania" nie tylko stał się podstawą publicystycznych i naukowych debat. Do współpracy z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego zaproszono ekspertów przygotowujących nowy, tym razem samorządowy plan prof. Jerzego Hausnera. Mają pomóc w pracach nad reformowaniem samorządu.
Autorzy raportu chcą, by samorządność i system samorządowy oznaczały samodzielność, decyzyjność, zaangażowanie mieszkańców. Natomiast gminy, miasta, powiaty i województwa powinny być zarządzane profesjonalnie, ale też otwarte na współpracę z innymi. Ich zdaniem podstawową funkcją samorządności terytorialnej powinno być pobudzanie lokalnego i regionalnego rozwoju społeczno-gospodarczego. Dlatego zastanawiają się nad tym, w jakim stopniu samorządy faktycznie spełniają tę funkcję, w jaki sposób mogą prowadzić skuteczną politykę rozwoju oraz jakie czynniki stanowią barierę ich działań.
Twórcy raportu opisali osiem najpoważniejszych problemów – dysfunkcji samorządności w Polsce. Podkreślają, że nie pojawiły się one nagle. Rozwijają się od dłuższego czasu, przeszkadzając samorządności, i prowadzą do wypaczenia systemu. Twórcy raportu przedstawiają dylematy, jakie powinni rozważyć ci, którzy chcą zmieniać samorządność, wraz z 57 rekomendacjami, jak to zrobić.
1. Postępujące upaństwowienie samorządu terytorialnego
Administracja staje się coraz poważniejszą grupą quasi-zawodową. Rośnie jej liczebność. A funkcje „samorządowe" są powiązane z działalnością polityczną i partyjną. Dodatkowo rząd silnie angażuje się w decentralizację tylko wtedy, gdy prowadzi ona do pomniejszenia deficytu budżetu państwa. Samorząd nie rozwinął swojej wspólnotowości obywatelskiej, nie wykształcił fundamentu obywatelskiego – uważają autorzy raportu.