Smutny i wstrząsający film. Współczesna Rosja. Lekarz w średnim wieku – niespełniony, borykający się z codziennością czterdziestolatek, którego nie stać na spełnienie najprostszych marzeń swojej rodziny. Stłamszony przez system, w którym przyszło mu żyć. I pokusa: stary aktor, człowiek jakby z innego świata, proponuje mu majątek za eutanazję. Aleksiej Popogrebski bez żadnego znieczulenia portretuje rosyjską rzeczywistość. Pokazuje ludzi, których aspiracje i ambicje nie nadążają za siermiężnym spadkiem po socjalizmie. A jednocześnie zadaje ważne pytania na temat moralności i wyborów, jakich w życiu dokonujemy.Barbara Hollender
Nastrojowa historia miłosna z Brazylii. Heitor, profesor literatury i uznany pisarz, kłóci się przez telefon ze swoją dziewczyną Julią. Gdy ona oznajmia mu, że nie są już razem, Heitor wsiada do samochodu i próbuje dojechać do Julii przez zatłoczone Sao Paulo. Chce ją przy sobie zatrzymać. Obraz Liny Chaime ma zaskakującą konstrukcję. Droga, w którą wyrusza mężczyzna, jest metaforą wejrzenia w głąb siebie, dotarcia do skrywanych emocji, niewypowiedzianych uczuć. Świetne zdjęcia nadają fabule intensywności, a doskonale wykorzystana muzyka pięknie ją wycisza. Dla tych, którzy lubią oglądać w kinie eseje o miłości.Rafał Świątek
Film Kamondiego jest ekranizacją wydanej także w Polsce powieści Adama Bodora. Gabriel Ventuza, spokojny hodowca ziół z Włoch, jedzie w rodzinne strony, by ekshumować i zabrać ze sobą zwłoki ojca. Trafia do dziwnego, środkowoeuropejskiego miasteczka Bogdańska Dolina we wschodnich Karpatach. Tam musi się zmierzyć z dziwnym światem, w którym cienie przeszłości mieszają się z despotyzmem i tyranią rządzących. Ale również – z surrealizmem tego miejsca, ze stagnacją, brakiem nadziei, z sytuacją, która wydaje się bez wyjścia. Krytycy zachodni potraktowali film jako alegorię problemów związanych z transformacją ustrojową. Barbara Hollender