Kto korzysta, a kto nie korzysta z usług bankowych. Badania

Z usług banków najchętniej korzystają osoby z wyższym wykształceniem, mieszkające w dużych miastach – wynika z badania przeprowadzonego dla „Rz" przez GfK Polonię

Aktualizacja: 15.12.2011 01:05 Publikacja: 15.12.2011 00:12

Kto korzysta, a kto nie korzysta z usług bankowych. Badania

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński kkam Kuba Kamiński Kuba Kamiński

Respondenci zostali zapytani w kwietniu 2011 roku przez firmę GfK Polonia, z usług jakich instytucji finansowych korzystali w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Różnice między poszczególnymi grupami badanych są ogromne.

Z oferty banku korzystało 33 proc. osób z wykształceniem podstawowym i 80 proc. z tytułem magistra. Niepokojące jest to, że bardzo podobne wskazania były w badaniu przeprowadzonym w lipcu 2003 roku. Wówczas odsetek osób z wyższym wykształceniem wynosił 82 proc., a osób z wykształceniem podstawowym 33 proc.

Grupami w znacznym stopniu wykluczonymi z życia finansowego są osoby starsze oraz słabo wykształcone (tylko po szkole podstawowej). Ludzie młodzi, jeszcze niepełnoletni albo tuż po ukończeniu 18 lat, także raczej rzadko są klientami banków (36 proc.) czy majątkowych towarzystw ubezpieczeniowych (7 proc.). Najczęściej (aż 63 proc.) nie mają też rozeznania w świecie instytucji finansowych. Czasem mają wręcz trudności z odpowiedzią na pytanie, czy korzystali z ich usług.

Słabo w rynku usług finansowych orientują się też osoby starsze; dotyczy to 55 proc. respondentów, którzy ukończyli 66. rok życia. Klientami banków jest co prawda 41 proc. nestorów, ale rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy ma tylko co szósty z nich. Około 2 proc. osób starszych współpracuje ze SKOK i tyle samo z majątkowymi funduszami ubezpieczeniowymi, 6 proc. ma jednostki funduszy inwestycyjnych.

Co istotne, ludzie ci na ogół świadomie podejmują decyzje finansowe i zawsze bez pośrednictwa domów maklerskich czy instytucji doradczych.

Najwięcej posiadaczy kont osobistych jest wśród urzędników (80 proc.), najmniej w grupie rolników (31 proc.) oraz bezrobotnych (31 proc.).

Najpopularniejszą usługą finansową są konta bankowe i karty płatnicze. Kart debetowych i kredytowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy używało 39 proc. badanych, nieco więcej mężczyzn (42 proc.) niż kobiet. Najbardziej plastikowe pieniądze lubią 20 – 39-latkowie; ma je w portfelu ponad połowa z nich.

Używanie kart ma wyraźny związek z wykształceniem, dochodami oraz pozycją zawodową. Korzysta z nich ponad połowa grupy osób, których budżet domowy netto wynosi 3,5 tys. zł lub więcej, i tylko co piąta rodzina z dochodem netto poniżej 1,5 tys. zł. Karty są bardziej popularne w wielkich miastach (w Warszawie ma je 63 proc. badanych) niż w małych (35 proc.) i na wsi (34 proc.).

Z badania wynika również, że oszczędzają, inwestują czy pożyczają pieniądze najczęściej trzydziestolatkowie. Co trzecia osoba w wieku 30 – 39 lat w ciągu ostatniego roku wzięła lub spłacała kredyt konsumpcyjny (średnio dotyczy to 20 proc. Polaków). Co ciekawe, kredyt ma co dziewiąta osoba, która skończyła 66 lat.

Z oszczędzaniem nie jest najlepiej. Dwie trzecie respondentów nic nie odłożyło w 2010 roku. Najczęściej podawane kwoty przez tych, którym udało się coś zaoszczędzić, to 1 – 5 tys. zł. Od 5 tys. do 10 tys. zł, podobnie jak w 2009 roku, zgromadził co dwudziesty Polak, od 10 tys. do 20 tys. zł co setny, a większą sumę odłożyło ok. 1 proc. ankietowanych.

Respondenci zostali zapytani w kwietniu 2011 roku przez firmę GfK Polonia, z usług jakich instytucji finansowych korzystali w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Różnice między poszczególnymi grupami badanych są ogromne.

Z oferty banku korzystało 33 proc. osób z wykształceniem podstawowym i 80 proc. z tytułem magistra. Niepokojące jest to, że bardzo podobne wskazania były w badaniu przeprowadzonym w lipcu 2003 roku. Wówczas odsetek osób z wyższym wykształceniem wynosił 82 proc., a osób z wykształceniem podstawowym 33 proc.

Pozostało 83% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy