Coraz więcej odbiorców telewizji

Tak prognozuje Idate. Według firmy badawczej liczba gospodarstw, które będą na całym świecie odbierać telewizję, wzrośnie z porównaniu z 2011 rokiem o 9,4 proc. Prawie 78 proc. z nich będzie już wtedy odbierało za pośrednictwem różnych technologii telewizję cyfrową. Coraz więcej będzie klientów telewizji kablowych i platform satelitarnych oraz IPTV. Kurczyć będzie się natomiast liczba odbiorców telewizji naziemnej. Cały rynek telewizyjny w tym roku będzie wart 340 mld euro.

Publikacja: 08.10.2012 09:00

Coraz więcej odbiorców telewizji

Foto: ROL, Maciej Kosycarz Maciej Kosycarz

Najpopularniejszym sposobem odbioru telewizji będzie sieć kablowa, z której będzie wtedy korzystać 36,7 proc. domostw odbierających telewizję. Klienci platform satelitarnych będą stanowić 30 proc. wszystkich odbiorców telewizji, naziemnej telewizji: ok. 26 proc.(ich liczba będzie spadać), a IPTV: 7,3 proc.

Jak podaje Idate, w ubiegłym roku klientów telewizji kablowych było na świecie 526 mln, a w tym będzie 537 mln, naziemnej telewizji : 466,4 mln (440,9 mln w 2012 roku), satelitarnej: 342,8 mln (372 mln w 2012 roku będzie według prognoz), a IPTV: 44,6 proc. (ta liczba ma wzrosnąć na koniec 2012 roku do 55,4 mln).

W 2016 roku 77,6 proc. domów z dostępem do telewizji będzie już za pośrednictwem różnych technologii odbierało telewizję cyfrową. Przyczyni się do tego i zakończona już cyfryzacja naziemnej telewizji w wielu państwach, i inwestycje ponoszone w związku z cyfryzacją przez operatorów sieci kablowych, ale też rosnąca popularność IPTV oraz niesłabnąca: platform satelitarnych.

Rynek wart 340,1 mld euro

Globalny rynek telewizji dobije w tym roku do 340,1 mld euro. Między 2012 i 2016 rokiem wzrosną zarówno wpływy płatnych telewizji (o 12,1 proc.), jak i przychody z reklamy telewizyjnej (21,2 proc.). Więcej pieniędzy (o 7 proc.) nadawcy otrzymają też w ramach publicznych zapomóg.

Największy odsetek wpływów całej branży telewizyjnej pochodzi z opłat od klientów płatnych telewizji w Ameryce Północnej: 63 proc. (przy 37 proc. z reklamy i 0,8 proc. ze środków publicznych). Kolejna jest pod tym względem Ameryka Południowa, gdzie odsetek wpływów branży z subskrypcji wynosi 49 proc.(z reklam: 51 proc.), a następne: rejon Azji i Pacyfiku (40 proc. z opłat od klientów,  48 proc.: z reklam, a 12 proc. z dofinansowania) oraz Europa (39 proc. z subskrypcji, 37 proc. z reklam, 24 proc. ze środków publicznych).

Czas transformacji

Jak podkreśla Florence Le Borgne-Bachschmidt, szefowa działu telewizyjnego i ds. cyfrowych treści w Idate, wszystkie te dane należy czytać w odpowiednim kontekście – w telewizji dochodzi właśnie w związku z rozwojem rozmaitych technologii do największej transformacji w jej historii.

Według prognoz Idate, rynek płatnej telewizji zbliża się do pełnego nasycenia w tych krajach, gdzie ta usługa jest już dojrzała. – Rozwój nowych serwisów OTT [od ang. over-the-top – niezależne serwisy wideo w sieci – rpkom.pl] dostępnych także za pośrednictwem odbiorników telewizyjnych oraz innych, przenośnych urządzeń, powoduje, że wzrasta zagrożenie zjawiskiem odcinania dostępu do płatnej telewizji – piszą analitycy Idate. Obiecujący będzie natomiast dla operatorów płatnej telewizji z dojrzewającego już zachodu rynek państw rozwijających się.

Według szacunków firmy, globalny rynek usług opracowywanych z myślą o connected tv, który dziś prawie jeszcze finansowo nie istnieje, w przyszłym roku będzie wart już ok. 500 mln euro, w 2015 roku znacznie zbliży się do 1,5 mld euro, a w 2016 roku zbliży się do 2,5 mld euro. Idate spodziewa się jednak, że załamie się wtedy jednak rynek serwisów OTT oglądanych na connected TV.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy