Wolny zawodowiec z zasadami

Freelancerzy, czyli pracujący na własny rachunek, a nie na etacie, doczekają się wkrótce swojego kodeksu dobrych praktyk

Publikacja: 25.02.2009 01:40

Ma on promować niezależność i profesjonalizm działania specjalistów z różnych dziedzin oraz określać ich obowiązki i prawa.

Pomysł zrodził się wśród agencji reklamowych, które na co dzień współpracują z wolnymi zawodowcami prowadzącymi własną działalność gospodarczą, czyli freelancerami.

W taki nieetatowy sposób zarabiają przede wszystkim wysokiej klasy specjaliści z różnych branż, którzy związują się na dłużej z jedną lub dwiema firmami. Firmom zależy na usłudze wysokiej jakości, za którą są gotowe dobrze zapłacić. Nie chcą natomiast zatrudniać wykonawcy takiej usługi na etat. A i wykonawcom, czyli freelancerom, wcale na tym nie zależy. – Dla freelancera pracą jest zlecenie, a nie zdobycie posady – mówią autorzy projektu.

Jednym z pomysłodawców przedsięwzięcia jest firma usług personalnych Ideo HR, która działa w sektorze marketingowo- reklamowym. Nawiązała współpracę z ponad 300 agencjami reklamowymi, które chętnie współpracowałyby z freelancerami i w związku z tym są zainteresowane powstaniem kodeksu dobrych praktyk. Głównym koordynatorem projektu jest z kolei agencja marketingowa Rubikom Strategy & Creation, która specjalizuje się w obsłudze małych i średnich firm.

Najważniejszym celem kodeksu dobrych praktyk jest uregulowanie tego typu usług w Polsce. Praca na odległość, a nie codzienna obecność w biurze, staje się w Polsce coraz bardziej popularna. Zwłaszcza gdy dotyczy takich specjalistów jak graficy, programiści, architekci, trenerzy biznesu czy dziennikarze. Jednak urzędy, banki czy instytucje, które korzystają z pracy freelancerów, często traktują ich jako gorszy rodzaj pracowników, a nie przedstawicieli wolnych zawodów. Kodeks chce wypracować właściwy wizerunek takich zawodowców. Chce też uregulować wzajemne zasady działania, obowiązki i nieformalne prawa, jakie powinny obowiązywać każdą ze stron.

[ramka]Zobacz też: [link=http://www.kariera.pl/czytaj/950/10-przykazan-dobrego-freelancera/]10 przykazań dobrego freelancera[/link][/ramka]

Ma on promować niezależność i profesjonalizm działania specjalistów z różnych dziedzin oraz określać ich obowiązki i prawa.

Pomysł zrodził się wśród agencji reklamowych, które na co dzień współpracują z wolnymi zawodowcami prowadzącymi własną działalność gospodarczą, czyli freelancerami.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Ekonomia
AI w obszarze compliance to realna pomoc
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy