Od 1 maja 2004 r. finansowe wsparcie z funduszy strukturalnych otrzymało ponad 98 tys. różnych projektów. Są wśród nich zarówno inwestycje drogowe, jak i oczyszczalnie ścieków. Pieniądze trafiły także na dotacje dla przedsiębiorstw, szkolenia oraz stypendia dla uczniów. Łącznie to już ponad 70 mld zł.
[wyimek]79 mld euro funduszy unijnych przyznano Polsce łącznie od maja 2004 do końca 2015 r. [/wyimek]
[srodtytul]Transport przede wszystkim[/srodtytul]
Najwięcej pieniędzy z unijnego budżetu (ok. 20,6 mld zł) wydaliśmy na transport. Unia „zafundowała” nam 400 km nowych torów i prawie 5 tys. km dróg. Z tego 192 km dróg to autostrady (m.in. autostrada A2 między Koninem a Łodzią czy trasa A4 między Legnicą a Wrocławiem). Dzięki wsparciu z Unii Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oprócz autostrad wybudowała też 142 km dróg ekspresowych i 92 km obwodnic. W tym samym czasie dzięki pieniądzom wyłącznie z polskiego budżetu powstało 20 km autostrad, 28 km tras ekspresowych i ponad 230 km obwodnic. Trwa budowa następnych 99 km autostrad i 170 dróg ekspresowych, które także są współfinansowane z budżetu UE.
Przystępując do Unii, zobowiązaliśmy się dostosować do europejskich standardów (nacisk 11,5 t/oś) ponad 3000 km dróg. Dotąd udało się tego dokonać na 1800 km polskich tras. – Na infrastrukturę wydaliśmy ponad połowę środków, które mieliśmy na lata 2004 – 2006. Mimo to nie udało nam się stworzyć spójnej sieci, np. transportowej. A naszą największą porażką jest niemoc w realizacji największych, strategicznych inwestycji – zwraca uwagę Grażyna Gęsicka, była minister rozwoju regionalnego.